PlusFilmrecensie

Overdonderende sixtiesbeelden in Last Night in Soho

Peter van Brummelen
null Beeld Parisa Taghizadeh
Beeld Parisa Taghizadeh

Ellie Turner, vastbesloten het te gaan maken in Londen als modeontwerpster, is bezeten van de muziek en de kleding van de jaren zestig. Voor ze vertrekt naar de grote stad danst ze in de openingsscène van Last Night in Soho op de tonen van A World With­out Love van Peter and Gordon nog eenmaal rond in haar volledig in sixtiesstijl ingerichte kamer thuis op het platteland.

Het is een scène waarbij de liefhebber van de geschiedenis van de popmuziek de beelden graag even stil zou zetten. Dat kekke pick-upje, al die foto’s van popsterren aan de wanden, de rondslingerende elpees en singles. Hier heeft een setdresser een geweldige klus aan gehad.

De kijker met een meer dan gemiddelde belangstelling voor popmuziek zit goed bij regisseur Edgar Wright. Zijn vorige film Baby Driver zat vol achtervolgingsscènes waarbij auto’s door het beeld raasden op de tonen van popsongs van vaak lang geleden (inclusief nummers van Golden Earring en Focus).

Ook bij Last Night in Soho zit de muziekfreak graag de hele aftiteling uit om te zien welke sixtiesnummers in de film klonken.De film speelt zich af in het Soho van nu en het Soho van de jaren zestig. Overdag is Ellie Turner er student aan de modeacademie, ’s nachts heeft ze in haar dromen visioenen van de tijd dat de wijk het hart van Swinging London was.

De eerste keer dat Turner in zo’n droom in het oude Soho belandt, zijn de beelden overdonderend. De clubs, restaurants en kroegen van toen zijn tot in detail gereconstrueerd. Ongetwijfeld ook historisch correct zijn de kleding en auto’s. Heden en verleden lopen in de film naadloos in elkaar over en de onzekere en worstelende Turner (Thomasin McKenzie) contrasteert mooi met de aanvankelijk heel zelfverzekerde sixtieszangeres Sandie (Anya Taylor-Joy, bekend van de Netflixserie The Queen’s Gambit).

Een horrorfilm wil Last Night in Soho tegen het einde bovenop alles ook nog eens zijn. Het is het enige waar de film in teleurstelt; echt eng wil het maar niet worden.

Veel geslaagder is het dat in de film ook acteurs uit de jaren zestig meedoen. De vorig jaar overleden Diana Rigg, bekend als Emma Peel uit De Wrekers en ooit Bondgirl, speelt hier haar allerlaatste rol – als bejaarde hospita.

Last Night in Soho

Regie Edgar Wright
Met Thomasin McKenzie, Anya Taylor-Joy
Te zien in Arena, City, Filmhallen, De Munt, Pathé Noord, Soho House, Studio/K

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden