Plus

Oscaruitreiking: Academy worstelt met format

Niet eerder ging de uitreiking van de Oscars, in de nacht van zondag op maandag, gepaard met zoveel rumoer vooraf. En de discussie gaat niet eens over wie de prijzen moeten winnen.
De zes pijnpunten van dit jaar.

Beeld afp

1. Teruglopende kijkcijfers

Ze hollen achteruit. De kijkcijfers van de jaarlijkse Oscaruitreiking bereikten afgelopen editie een nieuwe dieptepunt. In vijf jaar tijd liep meer dan een derde van de tv-kijkers weg. Van de absolute piek in 2014, 37 miljoen kijkers, via 31,6 miljoen in 2017 naar 26,6 in 2018. Niet alleen voor de prestige van het evenement pijnlijk, maar ook voor de reclame-inkomsten, die meedeinen met de publieke belangstelling. De Oscarorganisatie, de Academy of Motion Picture Arts and ­Sciences, moet dus maatregelen nemen. In welke richting die gezocht moeten worden weet iedereen: de ceremonie moet korter. Afgelopen jaar duurde het 3 uur en 53 minuten. Dat moet zeker een uur korter voor de ­attentiespanne van de moderne tv-kijker, zo luidt alom de analyse.

2. Prijzen uitgereikt tijdens reclameblok

Woedend waren ze, ruim 100 regisseurs en cameramensen. Ze waren de beoogde slachtoffers van de inkorting van de uitzending. Ze zouden de prijzen in categorieën als Beste montage en Beste camerawerk tijdens de reclameonderbrekingen ontvangen. Onder anderen Spike Lee en Guillermo del Toro ondertekenden een brandbrief. De boodschap: schande! Nuanceringen van de organisatie - de bedankspeeches zijn online te zien en volgend jaar zijn andere categorieën de dupe - hielpen niet. Hoewel verschillende internationale awardshows deze methode al jaren gebruiken, slikten de Oscars binnen vier dagen de plannen weer in. Alle prijzen (ook die voor Beste haar en make-up) worden live op tv uitgereikt. Dat de show nu opnieuw de lengte van drie uur overschrijdt, wordt schoorvoetend geaccepteerd.

3. Gaga dreigt niet te zingen

Het eerste plan om tijd te winnen was het schrappen van drie muzikale optredens. Traditioneel zingen alle vijf genomineerden in de categorie Best Original Song hun liedje live. Dit keer ontvingen alleen Kendrick Lamar (All the Stars uit de film Black Panther) en Lady Gaga (topfavoriet Shallow) een invitatie. Gaga verklaarde zich solidair met drie tot zwijgen gemaande collega's: of iedereen zou zingen of Gaga zou haar stoeltje niet verlaten. De ­organisatie zwichtte, niet tot ieders blijdschap: Emily Blunt, genomineerd voor een lied uit Mary Poppins, zat er helemaal niet op te wachten om live voor al haar collega's te zingen. Dat laat ze nu over aan Bette Midler.

4. Homofobe presentator

Amper had de Academy komiek Kevin Hart binnengehaald als presentator van het gala of zijn contract kon alweer door de versnipperaar. Binnen 48 uur nadat Hart had gesproken van 'een langgekoesterde droom die eindelijk uitkomt' moest hij terugtreden vanwege oude homofobe tweets die waren opgedoken. Nogal verongelijkt meldde de cabaretier 'de aandacht niet van de prijsuitreiking te willen ­afhouden'. Een online lobby om de Muppets als vervangers aan te stellen haalde het vervolgens niet. Er komt nu simpelweg geen ceremoniemeester en dus ook geen traditionele roast van de Hollywoodelite in de openings­monoloog. Nu is de ouverture voor Queen met zanger Adam Lambert. Het scheelt in elk geval tijd.

5. Weggehoonde nieuwe categorie

Groot nieuws in augustus vorig jaar: een nieuwe Oscarcategorie is geboren, die voor de Beste populaire film. De criteria moesten nog precies worden vastgesteld, schreef de Academy, maar de bedoeling was duidelijk: het gala aantrekkelijker maken voor het publiek dat misschien maar één of twee films per jaar ziet en graag grote sterren uit blockbusters ziet winnen. 'De organisatie reikt deze prijzen al 90 jaar uit, maar heeft zelf geen idee wat ze betekenen,' fulmineerde Rolling Stone. Snel volgde een nieuw communiqué: 'De invoering van de nieuwe categorie wordt uitgesteld tot nader onderzoek is gedaan'. Politieke taal voor: dat plan zien we nooit meer terug.

6. Is streaming ook film?

De regels zijn even eenvoudig als rekbaar: een film moet in de bioscoop te zien zijn geweest om mee te dingen naar een Oscar. Met een vertoning van zeven opeenvolgende dagen in de regio Los Angeles ben je er al. Dat had de distributeur van Netflixfilm Roma goed begrepen. Die kon zijn film zo alsnog laten meedingen en morgenavond is Roma zowaar de grote favoriet voor de belangrijkste prijs, die van beste film. Bij de Bafta's, de Britse ­Oscars, leidde die strategie al tot winst én tumult. Een collega-distributeur stuurde een woedende brief de wereld in: hoe kon de organisatie zo plat reclame maken voor een tv-film? Het gaat er toch om bioscoopbezoek te promoten? Het klonk als een pleidooi om voor muziekprijzen alleen ­cassettebandjes mee te tellen.

Roma favoriet als Beste film
De bookmakers voorspellen een Oscar voor Roma als Beste film. Dat zou een primeur betekenen. Niet alleen vanwege de Netflix-connectie, maar ook omdat niet eerder een niet-Engelstalige film die prijs won. In Roma wordt een Spaans dialect gesproken. Bij winst van Black Panther is ook sprake van een noviteit: nooit eerder won een film gebaseerd op een stripboek. Lady Gaga is in de race als Beste actrice voor A Star is Born, maar ze is de underdog tegen Glenn Close, die voor haar rol in The Wife al een Golden Globe kreeg. Bij de heren is Rami Malek favoriet voor zijn vertolking van Freddie Mercury in Bohemian Rhapsody. Nederlanders zijn niet genomineerd. De vaderlandse inzending, Bankier van het verzet met Barry Atsma in de hoofdrol, viel bij de eerste schifting af.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden