PlusInterview

Organisator Wereldkerstcircus: ‘Alleen gouden nummers in Carré’

Henk van der Meijden was al jong gek op theater.Beeld Lin Woldendorp

Henk van der Meijden organiseert al 35 jaar het Wereldkerstcircus, vanaf donderdag weer te zien in Carré. ‘Cultuur is de beste manier om beter met elkaar om te gaan.’

Circusproducent Henk van der Meijden ziet in de repe­titieruimte van het Groot Chinees Staatscircus in Peking een technisch perfecte pas de deux in de lucht. Het doet hem niets. Voor hem is het niet meer dan een knap uitgevoerde gymnastiekoefening in saaie Maopakjes. Er is geen chemie tussen de jongen en het meisje.

Het is twintig jaar geleden en voor de Chinese circuswereld is Henk van der Meijden een belangrijke schakel naar roem buiten de landsgrenzen. Via hem kunnen ze niet alleen schitteren in Carré; hij brengt de Chinezen langs vele Europese podia. Het kost hem wat overredingskracht, maar het meisje krijgt een wapperend rood jurkje aan, er wordt speciaal voor deze act romantische muziek gecomponeerd (“Niet van dat verschrikkelijke ting-tang-ting-tang”) en er wordt gekust in het nummer dat als Droomvlucht in het programmaboekje komt.

Henk van der Meijden (82) is als jong ventje al gek op theater. Zijn moeder werkt bij de Bouwmeesterrevue en hij loopt de deur plat bij zijn oma, die een artiestenpension heeft. Hij papt aan met de portier van het Haagse Scalatheater, waardoor hij gratis naar Snip & Snap en het circus kan. Op veertienjarige leeftijd wordt hij straalverliefd op Miss Belita, die een leeuwennummer heeft in Circus Mikkenie.

Hoedenjongleernummer

Na zijn loopbaan als showbizzjournalist bij De Telegraaf werd Van der Meijden fulltime producent, met klassiek ballet en het circus als belangrijkste pijlers van zijn bureau Stardust. Zijn eerste circusproductie was het Russisch Staatscircus in Ahoy in 1971.

Nu laat hij in een Amsterdams hotel vol trots het programmaboek zien van het 35ste Wereldkerstcircus in Carré. Van der Meijden bladert naar ‘Het Grootste Hoedenjongleernummer ter wereld!’ van 24 hip geklede acrobaten van het Groot Chinees Staatscircus Shandong.

“Dit is het moderne Chinese circus. Er is nu een flitsende choreografie op muziek van Michael Jackson en in de finale staan ze met de andere artiesten met een grote lach op het gezicht, en niet meer strak voor zich uitkijkend. Het was lange tijd verboden in het Chinese circus om emotie te tonen.”

Noord-Koreanen

De westers-moderne invloed van Van der Meijden op het traditionele Chinese circus werd gewaardeerd en het leverde de producent in 2012 een Chinese culturele onderscheiding op.

“De Chinezen zijn van ver gekomen, het is nu veel theatraler dan vroeger, mede onder invloed van Cirque du Soleil. Ik ben net naar Soleil geweest op het Malieveld in Den Haag. Daar werd ik niet vrolijk van. Voor 85 euro zit je derde rang en voor de duurste plaats betaal je meer dan 200 euro.”

“Bij ons is de duurste plaats 76 euro. Het is een familievoorstelling hoor. Er worden bij ons bijna altijd zes of meer kaarten tegelijk gekocht. Maar wat nog erger is bij Soleil: de voorstelling verdrinkt in schoonheid. De vorm is belangrijker dan de inhoud. Er zijn twee of drie topnummers en de rest is blabla. Het Wereldkerstcircus kent alleen maar topnummers. Een Frans circustijdschrift noemde het circus in Carré de Olympische Spelen. Maar het is meer: hier worden alleen maar gouden nummers gebracht.”

Jarenlang was het traditie in Carré dat de Noord-Koreanen na de pauze een spectaculaire luchttrapeze-act brachten, die het publiek van spanning bijna de adem benam. Terwijl de Chinezen vooral schitteren in balansnummers (“Nee, er komen geen clowns vandaan, want echt humor hebben ze niet”), zijn de Noord Koreanen de meesters in de lucht.

In Pyongyang, waar Van der Meijden meerdere keren te gast is geweest, staan twee 30 meter hoge gebouwen waar van de vroege ochtend tot de late avond aan de luchtacrobatiek wordt gewerkt. Sinds de verhouding tussen het gesloten communistische land en het Westen is verslechterd, verstrekt de EU geen visum meer aan Noord-Koreanen. “Als ik naar Buitenlandse Zaken bel, wordt mij verteld dat er alleen maar bommen worden gekocht van het geld dat ze in het Westen verdienen.”

Van der Meijden heeft met de geweigerde acrobaten te doen. “Hier kunnen ze op hun hotelkamer eens naar andere films kijken. En als ze uit Monte Carlo thuiskomen met een Gouden Clown, de Oscar in de circuswereld, worden ze in Pyongyang door duizenden mensen opgewacht, krijgen ze een hogere legerrang en een beter appartement in het centrum van de stad. Doodzonde, want cultuur is toch de beste manier om beter met elkaar om te gaan. In de artiestenfoyer stonden Noord-Koreanen met Amerikanen te tafeltennissen.”

Wereldkerstcircus, Carré, 19/12 t/m 5/1. Met ­artiesten uit Rusland, China, Amerika, Mexico, ­Argentinië, Italië, Spanje, Duitsland en Oezbekistan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden