Buis

Oproep tot Gillette-boycot na spotje over nieuwe mannelijkheid

In de rubriek Buis selecteren we de leukste, ontroerendste en grappigste fragmenten. Deze keer: het nieuwe spotje van Gillette.

De onverwoestbare slogan 'Gillette, the best a man can get' heeft plotseling een andere lading gekregen.

In een twee minuut durend spotje maakt de scheermesjesfabrikant een opvallend statement: het is de hoogste tijd om een ander, moderner beeld van mannelijkheid te omarmen. Daar is een deel van de aangesproken mannen het niet mee eens: zij roepen op tot een boycot.

Welkom in 2019, waarin het publieke debat zo scherp als een scheermes wordt gevoerd.

Stoer zijn
In het filmpje worden stoere mannen getoond die barbecuen, jongetjes die vechten, vrouwen die worden lastig gevallen en journaalbeelden over Metoo.

"Dit is al veel te lang gaande, en mannen komen steeds met dezelfde smoesjes: boys will be boys. Maar er is iets veranderd," zegt de voice-over.

Gillette, dat decennialang reclames maakte waarin bevallige dames stoere mannen op hun gladgeschoren wangen kusten, vindt dat de man van nu beter kan. Jongetjes hoeven niet opgevoed te worden met het idee dat ze stoer moeten zijn, mannen moeten elkaar aanspreken op elkaars gedrag.

Een nieuw tijdperk van mannelijkheid is aangeproken, stelt Gillette. En dat is nodig ook, want 'de jongens die nu toekijken, zijn de mannen van morgen.'

Colin Kaepernick
Gillette is niet het eerst merk dat stelling neemt in explosieve maatschappelijke discussies. Nike nam het vorig jaar op voor American footballspeler Colin Kaepernick, die aan de wieg stond van de protesten tegen politiegeweld en Pepsi maakte een reclamespotje waarin het probeerde mee te liften op de black lives matterbeweging.

En net als bij Nike en Pepsi oogst ook Gillette veel kritiek vanwege hun stellingname en worden de nobele motieven van de bedrijven gewantrouwd. Die zouden vooral hun omzet willen vergroten, hun betrokkenheid zou vooral opportunitisch zijn.

Op Youtube scoorde het filmpje van Gillette dan ook honderdduizenden 'duimpjes omlaag'. Op sociale media klagen voornamelijk mannen dat het spotje belerend is en een karikatuur schetst van mannen.

"Gillette beledigt zijn eigen klanten," twittert iemand. "Moet ik mijn testikels maar met een scheermes afsnijden?", vraagt een andere man. De hashtag #boycotGillette werd bij duizenden tweets gezet.

En Gillette? Die hield zich, naast een kort statement op de site, buiten de discussie. Wie geschoren wordt moet stil zitten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden