Oplichterskomedie krijgt een menselijk gezicht in Parasite

De Zuid-Koreaanse filmmaker Bong Joon-ho deinst nergens voor terug. Bong koppelt kluchtige humor aan wrange tragiek, hij gebruikt onwerkelijke verzinsels als basis voor scherpe maatschappijkritiek en hij schept er behagen in ons voortdurend op het verkeerde been te zetten. Het maakt hem sinds Memories of Murder (2003) tot een prominente smaakmaker voor de cinema van de 21ste eeuw. Met Parasite slaagt Bong er uitstekend in de huidige tijdgeest te vangen. Het leverde hem in Cannes de Gouden Palm op.

De film is in eerste instantie een kostelijke oplichterskomedie, waarin de leden van een armlastig maar hecht gezin zich als hooggekwalificeerd personeel voordoen om bij een rijke familie binnen te dringen. Bong zet de contrasten scherp aan. De ­indringers bewonen een bedompt souterrain in een smerige steeg, de rijken vertoeven in een omheind meesterwerk van een beroemde architect. In het rumoerige souterrain wordt ­geleefd en gelachen, de designvilla is een broeinest van spanningen en neurosen.

Het klinkt als een karikatuur, maar Bong en het sterke acteursensemble slagen er wonderwel in de kluchtige klassenstrijd een geloofwaardig menselijk gezicht te geven. Het ­bekendste gezicht is dat van Song Kang-ho, die in Bongs oeuvre vaker een aandoenlijke vaderrol vervulde. Maar de herkenning die Parasite tot meer dan een geslaagde klucht maakt, reikt verder dan de Koreaanse cinema. De verwikkelingen in en rond de villa worden een pakkende metafoor voor het menselijk leven in alle landen waar de kloof tussen arm en rijk zich verdiept.

Bong richtte zich in zijn vorige film Okja (Netflix, 2017) specifiek op dierenrechten en de mondiale voedselcrisis en hij stelde de klassenstrijd centraal in het postapocalyptische Snowpiercer (2013). Het leverde twee vermakelijke wereldomspannende films op. Nu hij zijn kijk op de grote hedendaagse vraagstukken tot een dozijn personages en twee compacte locaties terugbrengt, zien we meer. We kijken naar de worstelingen van twee Koreaanse families en herkennen onszelf. En we beseffen dat er iets moet veranderen.

Parasite

Regie Bong Joon-ho
Met Song Kang-ho, Choi Woo-shik, Lee Sun-kyun