Plus

Op zoek naar de grens van de klassieke muziek

In september is hij terug als sidekick van Paul Witteman in Podium Witteman, maar vanaf maandag is Floris Kortie te zien met Klassiek Viert de Zomer (NTR). 'Kijk hoe breed festivals inmiddels programmeren: alle genres liggen binnen handbereik.'

Floris Kortie: 'Klassiek zit ook in de gabbermuziek. Luister maar naar Good To Go van Flamman & Abraxus.' Beeld NTR

Het wordt Floris Kortie (31) vaak gevraagd: ziet hij een rol voor zichzelf weggelegd om jonge mensen geïnteresseerd te krijgen voor het genre? Het antwoord formuleert hij zorgvuldig: eigenlijk is het bijvangst.

Eerder, toen Kortie voorzitter was van Entrée, de jongerenvereniging van het Amsterdamse Concertgebouw, was het zijn missie.

"Ik voel nog steeds die behoefte, maar ik gun een 50-plusser ook zijn muziek. Soms wordt er zo veel geprobeerd om iemand van twintig de concertzaal in te krijgen, dat ik denk: laat het zijn zoals het is. Bij jongeren komt klassiek misschien ­voorbij in de Peaceful Pianoplaylist van Spotify. Ook goed, toch?"

Divers pluimage
Kortie is sinds 2015 een frisse verschijning in Podium Witteman, waar hij Paul Witteman en Mike Boddé met aanstekelijk enthousiasme bijstaat. Waar het hart van Podium Witteman altijd de traditionele klassieke muziek zal zijn, maakt Kortie in Klassiek viert de zomer uitstapjes naar andere stijlen, zoals Senegalese dans of de Italiaanse tarantella.

Kortie: "De serie gaat over waar de grens ligt van klassiek. We volgen bijvoorbeeld een trombonist van het Concertgebouworkest. Hij heeft Limburgse roots en is opgegroeid in de wereld van de harmonie."

"Het is mooi om te vertellen hoe in de muziek van Antonín Dvorák - hardcore klassiek repertoire - ook een kant van de hoempapa zit. Daarmee proberen we te laten zien dat klassieke muziek geen gebiedje is waar je een hek omheen kunt zetten: hier begint het en daar eindigt het."

Voor Kortie een thema dat op zijn lijf is geschreven. "We leven in een eclectische wereld. Als ik mag gokken, dan denk ik dat jouw muzieksmaak zich niet beperkt tot bijvoorbeeld indierock."

"Vroeger was dat anders en hoorde muziek bij je sociale status. Tegenwoordig zitten mensen van een divers pluimage in het Concertgebouw. Als je kijkt hoe breed festivals inmiddels programmeren: alle genres liggen binnen handbereik."

Daarbij tekent Kortie aan dat klassieke muziek vaak terugkomt in andere genres. "In hiphop, maar ook in de gabber van de jaren negentig. Dat werd mij voor het eerst duidelijk in het nummer Good To Go van Flamman & Abraxus, uit de gloriedagen van de gabbermuziek. Dat is Rossini, uit de ouverture van zijn beroemde opera De Barbier van Sevilla. Toen ik dat hoorde, vond ik dat heel opwindend."

Op welke manier dan? "Soms heb ik behoefte aan tranen en kan klassiek me net even een zetje geven. Het kan ook euforie zijn. Mijn ouders wonen in Oostzaan, op een uur fietsen. Onderweg luister ik soms naar het vierde ­pianoconcert van Beethoven. Ik denk dat wat er dan voorbijtrekt op een fiets er wel erg vreemd moet uitzien voor een ­onschuldige voorbijganger."

De afgelopen drie jaar werkte Kortie ook als programmeur voor het klassieke muziekfestival Wonderfeel, maar die baan heeft hij vaarwel gezegd. "Ik wil me voorlopig richten op presenteren. Bij Podium Witteman zit ik lekker op mijn plek. Programmeren is veel werk en het zit voortdurend, een heel jaar lang, in je achterhoofd."

Beethoven
Daardoor mist hij in zijn werk, dat zich voornamelijk in de studio afspeelt, wel af en toe de voeling met het publiek, maar voor 2020 werkt hij aan een theaterprogramma. "In dat jaar wordt Beethoven 250 jaar. Wordt, want voor mij is hij nog springlevend. Beethoven is voor mij de grootste componist, van zijn muziek word ik het allerwarmst."

Klassiek viert de zomer: de hele zomer op NPO Radio 4 en van 16 juli t/m 17 augustus elke maandag en vrijdag om 22.35 uur op NPO 2.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden