Achtergrond

Op smartphones zijn deze kunstenaars nog dicht bij elkaar

Het Cinedans Festival verruilde als zo velen podium en bioscoopscherm voor specials online. Eén van de dansfilms is nog net op tijd gemaakt door acht kunstenaars met een smartphone.

Beeld Keez Duyves

“Wij wilden graag samenwerken in een collectief zonder hiërarchie,” zegt Keez Duyves van PIPS:lab, het Amsterdamse platform voor multidisciplinaire voorstellingen en installaties. Twee choreografen, een performancekunstenaar, een theatermaker, een beeldend kunstenaar, een filmmaker, een danswetenschapper en Duyves zelf brachten vijf dagen samen door op een locatie in de stad om met een smartphone beelden te verzamelen voor hun Mobile Choreography Tiade.

Het achttal probeerde verschillende formaties uit: in een kring staan met de camera naar binnen gericht of juist naar buiten, allemaal op een lijn naast elkaar, kriskras door elkaar bewegen. Ook beproefden ze verschillende manieren om op elkaars acties te reageren; de visuele variant van instant composing zou je het kunnen noemen. De enorme bulk aan beeldmateriaal afkomstig van acht smartphones staat nu bij Duyves op de computer.

“De postproductie wilden we eigenlijk ook samen doen, maar dat kon ineens niet meer vanwege de verplichte social distancing, en het bestand is te zwaar om heen en weer te sturen.”

Dus maakt Duyves deze dagen in zijn eentje een eerste compilatie voor Cinedans WEB – ‘de coronaversie’ – en werken de acht zodra dat weer kan samen verder aan de definitieve film die op Cinedans 2021 in première gaat.

De Mobile Choreography-app om zoiets te maken is gratis. “Iedereen kan tegelijk opnemen en afspelen. Je hoeft dus niet heen en weer te spoelen om beelden op te zoeken. Camera­bezitters moeten wel bij elkaar op één locatie zijn. Dat is natuurlijk even minder handig in deze tijd. In de toekomst ontwikkelen we een app die je samen kunt gebruiken terwijl je allemaal in je eigen huis zit.”

Ook t/m 30/3 te zien op Cinedans.nl

– The Great Ghosts (Louise Narboni): acrobatische toeren van Yoann Bourgeois in het Pantheon in Parijs;

– Clowns (Hofesh Shechter): close-up van feestgangers in een Londense ballroom die dansen en moorden combineren;

– Car Men (Boris Paval Conen): dans van Jirí Kylián op muziek van Han Otten die Bizet bewerkte;

– Soul Chain (Andreas Morell): dansers uit Mainz vertellen over hun samenwerking met Sharon Eyal. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden