Plus Achtergrond

Op productiviteitscursus via Instagram

Werken aan je ‘money mindset’ of productiviteit via cursussen op Instagram. Snel, laagdrempelig én enorm populair. ‘In boekvorm zou het een bestseller zijn.’

Beeld Xaviera Altena

Je productiviteit verbeteren door op Instagram te zitten. Het klinkt tegenstrijdig, maar als we ondernemer en – naar eigen zeggen ’s werelds eerste – Instagramcoach Charlotte van ’t Wout (31, @celinecharlotte) mogen geloven is het dé nieuwe manier van leren. In haar 7-daagse cursus #productiviteit-onfleek geeft ze ‘de tools & kickstart om gewoon aan het werk te gaan.’

Het werkt eenvoudig. Na het kopen van een ‘toegangskaartje’ à 99 euro per cursus word je toegelaten tot een privéaccount op Instagram. Daar tref je een zorgvuldig samengesteld Instagramraster waarin motiverende quotes in pasteltinten worden afgewisseld met foto’s van gestileerde, tropische planten en een vrolijk lachende Van ’t Wout. Een feed die direct de doelgroep duidt: millennials.

15 minuten per dag

Het cursuselement zit ’m vooral in de Instagramstories die Van ‘t Wout gedurende de looptijd van de cursus dagelijks uploadt. Al pratend in de camera vertelt ze over haar eigen ervaringen en geeft ze concrete tips over het instellen van een ‘zerotolerancemailbeleid’ en het indelen van je bezigheden in blokken. Het kijken kost zo’n 15 minuten per dag en valt nog tot een maand na de startdatum te doen. Ideaal, voor de drukke millennial die graag z’n eigen tempo bepaalt en toch al een groot deel van z’n tijd op sociale media spendeert, was de gedachte van Van ’t Wout.

Dat blijkt. Haar eerste cursus gooide ze in juni 2018 online en trok direct 500 cursisten. Inmiddels staat de teller op 5000 cursisten, en vier cursussen: over productiviteit, over introvert zijn, over prijzen bepalen en over Instagram-stories maken. De prijs voerde ze op van 15 euro naar 99 euro per cursus. Al met al verdiende ze er al 300.000 euro mee. Niet mis, als je bedenkt dat het enige wat je nodig hebt een smartphone is. Bovendien is het heel schaalbaar: je maakt een cursus één keer en kan hem meerdere keren draaien.

Zelfontwikkeling

Dat men de kassa hoort rinkelen, is wel duidelijk: de cursussen op het sociale medium schieten als paddenstoelen uit de grond. De meeste zijn werkgerelateerd: ‘Boost je sales,’ ‘Maak van je personal brand een moneymaking machine’ en ‘Hou de digital nomad-lifestyle financieel vol’, klinken de wervingsteksten. Maar ook cursussen gericht op mindfulness, zingeving en meditatie zijn te vinden.

Voor een generatie die steeds minder leest, non-stop op sociale media te vinden is, een minieme spanningsboog heeft, alles het liefst ‘even snel tussendoor’ doet, maar wel enorm veel belang hecht aan zelfontwikkeling, zou de Instagramcursus wel eens het nieuwe zelfhulpboek kunnen zijn.

Van ’t Wout – zelf fervent lezer van zelfhulpboeken – denkt van wel. “Ik heb in een jaar 5000 cursussen verkocht. In boekvorm was dat een bestseller geweest. Boeken werken meer als een ‘ouderwetse’ coach: langs de zijlijn reiken ze je kennis aan en je moet maar geloven dat hun ervaringsverhalen kloppen. Bij mij kan je in mijn Instagramstories zien dat ik mijn eigen tips leef en wat het mij oplevert. Dan denken mensen: dat wil ik ook. In die zin werk ik meer als een influencer.”

Toch blijkt dat makkelijker gezegd dan gedaan, want zo succesvol als Van ’t Wout, zijn de andere Instagramcoaches nog niet. “Ik heb op mijn eigen @celinecharlotte al wel 20.000 volgers, dus dat helpt. Maar het is ook nog best een kunst om in 15 seconden goede, waardevolle tips te geven en dat zo te doen dat het interessant is én blijft,” zegt Van ’t Wout, die hier dagelijks vragen over krijgt. “Je kunt het niet inkleden met een verhaal, je kernboodschap moet direct duidelijk zijn.”

Maar dat is volgens haar ook meteen de kracht ervan. “Ik zie het als een Hollywoodfilm. Daar heb je om de tien seconden een ander shot zodat je continu geprikkeld wordt door nieuw beeld en blijft kijken. Instagramstories werken net zo verslavend, waardoor je geboeid kan blijven kijken ook al komt er een shitload aan informatie op je af.”

Mogelijkheden zijn eindeloos

Feit blijft dat het sociale medium niet op dit soort cursussen is gebouwd: betalingssystemen zijn er niet, er zit een maximum aantal aan de stories die je per dag mag posten en sinds kort kan je elkaar alleen chatberichten sturen wanneer je elkaar volgt. Dat maakt het volgens Van ’t Wout soms lastig.

Toch ziet ze de Instagramcursustoekomst rooskleurig tegemoet. “Het is hét buzzwoord op coachingevents en iedereen die ik spreek is razend enthousiast.” Binnenkort lanceert ze haar cursussen in het Engels. “Als die markt eenmaal is aangeboord, zijn de mogelijkheden eindeloos

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden