PlusAlbumrecensie

Op ontdekkingsreis met violist Tosca Opdam

Erik Voermans
null Beeld -
Beeld -

Tosca Opdam won in 2011 het Oscar Back Concours, de belangrijkste wedstrijd voor violisten in Nederland, maar een volgende stap naar ‘de grote internationale carrière’ moet nog steeds werkelijkheid worden. Wie een blik werpt op de lijst met Oscar Backwinnaars, ziet dat dat voor velen geldt. Het enige wat je eraan kunt doen, is mooie concerten geven en trachten je eigen weg te vinden in de massa van goede tot voortreffelijke violisten die Nederland rijk is.

Getuige haar net verschenen album Soundscapes zal het daar bij Opdam niet aan liggen. Uitgaande van het idee dat muziek en beeldende kunst nauw op elkaar aansluiten, nam ze drie substantiële stukken op, sonates van Elgar, Mendelssohn en Robin de Raaff, die alle in hoge mate beelden oproepen. Ze vulde die stukken aan met korte werken van Florence Price, Mendelssohn en Castelnuovo-Tedesco.

Met haar verhalende manier van spelen zijn Elgar en Mendelssohn bij Opdam in goede handen, maar toch is De Raaffs North Atlantic Light, geïnspireerd op het gelijknamige schilderij van Willem de Kooning, verreweg het spannendste stuk, omdat ze de luisteraar meevoert op een ontdekkingsreis.

De Raaff is bij uitstek een man van klankkleur die de viool en piano tot in de extreemste uithoeken gebruikt, terwijl er altijd een onderliggende lyriek aanwezig blijft. Opdam en pianist Alexander Ullman spelen de muziek met veel begrip en liefde.

Soundscapes

Tosca Opdam, Alexander Ullman
(Challenge Classics)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden