Op jacht naar geld voor onderzoeksjournalistiek

Het multimediale platform voor onderzoeksjournalistiek Follow the Money (FTM) heeft meer geld nodig en zoekt het voortaan in de private charitatieve sector. Dat meldt de journalistenclub op de eigen site. Met het geld wil het 'onderzoeksjournalistiek nieuw leven inblazen'.

Redactie
Screenshot van FTM.nl Beeld FTM
Screenshot van FTM.nlBeeld FTM

FTM werd in 2009 opgericht om onafhankelijke onderzoeksartikelen te produceren voor verschillende media, maar voelt nu de pijn van de crisis. 'Het zakelijk model dat onderzoeksjournalistiek mogelijk maakte, is in rap tempo afgebrokkeld. De achteruitgang van zowel reclame- als lezersinkomsten hebben ertoe geleid dat het redactionele budget van kranten, tijdschriften en audio-visuele media behoorlijk is gekrompen. Onderzoeksjournalistiek leidt daar het sterkst onder'.

Volgens de oprichters van FTM Arne van der Wal en Eric Smit bestaat er geen goed zakelijk verdienmodel voor onderzoeksjournalistiek, maar is er wel veel behoefte naar. Verschillende ideële charitatieve fondsen en particulieren hebben dat gevoel volgens FTM ook en 'met een financiële bijdrage kunnen zij een rol spelen in het waarborgen van onafhankelijke, kwalitatief hoogwaardige journalistiek'.

Zonder winstoogmerk
FTM legde het idee voor aan verschillende stichtingen, potentiële particuliere donateurs en hoofdredacties. 'De meesten reageerden enthousiast', stellen Van der Wal en Smit op hun site. Het bedrijfje FTM zal worden omgevormd tot een stichting zonder winstoogmerk met een onafhankelijk bestuur. Smit: 'Onderzoeksjournalistiek is te belangrijk om alleen aan de markt over te laten. We hebben in het buitenland gezien dat charitatieve modellen voor journalistiek succesvol zijn en zijn ervan overtuigd dat deze ook in Nederland een goede kans van slagen hebben. De hoofdredacties van de kranten de Volkskrant, NRC Handelsblad, het Financieele Dagblad, Algemeen Dagblad en het Parool hebben al aangegeven in de toekomst graag met ons samen te willen werken.'

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden