PlusReportage

Op de tweede dag van hiphopfestival Woo Hah! maakten vooral rappers van eigen bodem indruk

Ray Fuego Beeld Erik Luyten
Ray FuegoBeeld Erik Luyten

Op de tweede dag van het driedaagse hiphopfestival Woo Hah! x Rolling Loud traden zowel grote Nederlandse namen als buitenlandse artiesten op. Toch wisten de rappers van eigen bodem, zoals Sor, Ray Fuego en Josbros, het meest te verrassen.

Rajko Disseldorp

Zaterdag was het hiphopfestival op het terrein van Beekse Bergen in Hilvarenbeek in tegenstelling tot vrijdag niet uitverkocht. Dat zorgde voor een gemoedelijkere sfeer. Van de middag tot aan het begin van de avond draaide de line-up vooral om grote Nederlandse namen, zoals Sevn Alias en Josylvio. In de avond waren het de grote buitenlandse artiesten die optraden, zoals Roddy Ricch, Jack Harlow en Dave.

Eigen orkest

Op het moment dat rapper Sor zaterdagmiddag om elf over drie op de mainstage aan zijn show begon, had hij volgens het tijdschema aan zijn laatste nummer moeten beginnen. Dit lag niet aan de rapper zelf. Hiervoor had het publiek hem al drie kwartier lang zien soundchecken. Hij had een heel orkest meegenomen: het zogenaamde ‘sorkest’, waarmee hij onlangs nog het Concertgebouw uitverkocht. Toen hij eindelijk kon beginnen, leek het er even op dat zijn muzikale ambities hem zouden gaan nekken. Maar niets was minder waar.

Het grote veld was inmiddels behoorlijk volgelopen en de rapper, die begin dit jaar het tv-programma Maestro won, begon in alle rust en met zelfvertrouwen aan zijn optreden. Hij liep over het podium alsof hij al jaren uitverkochte concerten geeft en haalde verschillende gastartiesten naar voren (onder anderen het jonge talent Bully en de leden van Black Acid, de groep waarmee Sor is begonnen en waar hij nog steeds deel van uitmaakt).

Sor combineert in zijn werk klassieke muziek en hiphop. Dit kwam tijdens zijn optreden, vooral met het orkest, volledig tot zijn recht. Zo werd Sor een aangename opening van de tweede festivaldag.

Vol energie

Wie vervolgens weggeblazen wilde worden, moest aan het begin van de avond om zes uur bij het Waterfront Stage zijn. Hier begon de Amsterdamse artiest Ray Fuego, die in mei nog het album Open, bloot ’n paranoïde uitbracht, vol energie. Met een ontbloot bovenlijf met tatoeages schreeuwde hij zijn nummers, ook als dat op het origineel helemaal niet het geval is. Des te mooier was dat hij aan het einde van zijn optreden klein wist af te sluiten.

Hij klauterde het publiek in om tussen zijn fans een van zijn persoonlijkste nummers, ALotOnMyMind, te doen: ‘Alleen met mezelf en de stilte, die snijdt (...) De smalle stegen, kom mezelf tegen en jaag de stuipen op het lijf als ik in mijn ogen kijk.’ Na het nummer liep hij onder luid applaus terug naar het podium. “Ik hou van jullie,” zei Fuego. “Jullie zijn de reden waarom ik leef. Jullie zijn de reden waarom ik op stage sta.” Het publiek joelde.

Podium voor jong talent

Naast de drie grote hoofdpodia is er op het terrein ook de zogenaamde Lil Cube. Dit is een kleine, opgeblazen kubus waarin je vooral jong talent kunt zien. Zaterdagavond sloot de Nederlandse rapper Josbros hier een showcase af van afgestudeerde rappers aan de Herman Brood Academie, een mbo-opleiding voor rappers in Utrecht. Vanaf het moment dat hij opkwam, bleek hij veel te klein voor de kubus. Hij rapte met een waanzinnige ‘hongerigheid’, alsof hij zelf ook vond dat hij op het grotere Waterfrontpodium had mogen staan.

Hoogtepunt: zijn vijf minuten durende én meest gestreamde nummer 100 100 100 dat Josbros zaterdagavond foutloos (zonder refrein!) wist te rappen. Het mooie is, dat ook op zo’n klein podium rappers die de kunst van het rappen feilloos beheersen te bewonderen waren.

De tweede festivaldag werd een dag waar vooral de rappers van eigen bodem zegevierden. En niet zomaar rappers. Maar rappers die rapten alsof hun leven ervan afhing.

De Amerikaanse rapper Roddy Ricch. Hij was een van de grote buitenlandse artiesten, die ’s avonds optraden. Beeld Willem van Breugel
De Amerikaanse rapper Roddy Ricch. Hij was een van de grote buitenlandse artiesten, die ’s avonds optraden.Beeld Willem van Breugel

Tip Het Parool via WhatsApp

Heeft u een tip of opmerking voor de redactie? Stuur een bericht naar onze tiplijn.

Luister onze wekelijkse podcast Amsterdam wereldstad:

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden