Joseph Simon in Chameleon

Plus Dans

Op dansfestival Moving Futures houdt niemand het bij één stijl

Joseph Simon in Chameleon Beeld Marie-Sarah Simon

Moving Futures Festival laat werk zien van beginnende en meer gevorderde dansmakers. Ze hopen op internationale belangstelling. 

‘Ze zijn heel verschillend,” zegt Suzy Blok over de producties die dit jaar tijdens de vijfde editie van Moving Futures te zien zijn, “maar ze getuigen allemaal van een onderzoekende, creatieve geest.” Blok is directeur van Dansmakers Amsterdam, een van de vijf Nederlandse werkplaatsen/productiehuizen die dans- en performancemakers selecteerden voor het festival. Dat reist langs elf steden en strijkt woensdag neer in Amsterdam.

“Er zijn dit jaar weer veel makers die crossovers presenteren. Leïla Ka bouwt haar solo Pode Ser heel mooi op. Ze begint klassiek, maar halverwege voltrekt zich een verrassende wending richting hiphop/eigentijdse dans. Zij danst overigens in Frankrijk bij Maguy Marin en is aan het programma toegevoegd via ons internationale netwerk Aerowaves. Ook Joseph Simon beweegt zich in Chameleon dwars door de grenzen tussen ballet en hiphop heen.”

Droogkomische percussie

“Wat verder opvalt in veel voorstellingen is de prominente rol voor de muziek. Zo combineren choreograaf Ingrid Berger Myhre en componist Lasse Passage in hun duet Panflutes & Paperwork beweging, gesproken woord en live percussie. Dat doen ze op een poëtische en tegelijk droogkomische manier. Piet Van Dycke en Annemijn Rijk hebben voor hun energieke duet Lullaby samengewerkt met muzikant Ruben den Brok. Muzikant Chai Blaq en dansmaker Jesús de Vega noemen hun voorstelling Choreopop ‘een gechoreografeerd muziekalbum’. De Vega deelt de dansvloer met een geweldige zangeres: LouLou Elisabetti.”

Het mooie is, zegt Blok: al deze makers tonen hun werk niet alleen aan het Amsterdamse publiek, maar ook aan twintig buitenlandse programmeurs. “Het doel is natuurlijk dat ze er in de toekomst letterlijk verder mee komen.”

Joseph Simon: In zichzelf gekeerd op zoek naar echt contact

“Rode draad in mijn werk is het mixen van verschillende talen. Ik heb in Frankrijk, Duitsland en Japan gewoond. Dat waren voor mijzelf een soort transformaties: je bevindt je telkens in een andere omgeving en communiceert in een andere taal. Ook heb ik altijd gedanst in heel verschillende stijlen: breakdance, tricking, klassiek ballet, modern jazz, hiphop en house.”

“Mijn eerste stuk, het duet Third Culture Kid, draaide om identiteit: wie ben je, welke ervaringen, welke talen en danstalen zijn er allemaal opgeslagen in je lijf en hoe kun je met al die verschillende elementen één verhaal maken?”

“Toen ik bij Dansateliers in Rotterdam de kans kreeg een solo te maken, wilde ik die vraag opnieuw onderzoeken, maar nu puur fysiek, zonder tekst, decor of kostuums. In Chameleon sta ik min of meer als mezelf op het toneel. Als een onopvallend, een beetje verlegen figuurtje, die van het ene naar het andere beeld transformeert, waar op een goed moment kleur bij komt. Inspiratiebron vormt de kameleon: hij past zich telkens aan zijn omgeving aan. Maar hij verandert ook van kleur om op te vallen en te communiceren, ontdekte ik. Het is een vrij eenzaam dier, maar als hij verkleurt kan hij contact krijgen. Dat vind ik een erg mooi gegeven.”

“Voor mij draait dans ook om een ontmoeting met publiek. Dans gaat vaak over verleiding, of – bij battles – over je territorium beschermen. Beide dingen doet de kameleon ook, maar mijn focus ligt hier vooral op de verleiding. De muziek ondersteunt me daarbij. In het eerste deel ben ik nog een introvert, meer dierlijk wezen – dan klinkt Magnetic Minds. Daarna ga ik met de Jazz/Afrobeatband Kokoroko op weg naar een meer sociale, extraverte persoonlijkheid.”

“Het is leuk om tijdens Moving Futures op te treden, omdat het in zoveel theaters in het land te zien is. Ik ben altijd benieuwd hoe mensen met verschillende achtergronden op mijn werk reageren. Het zou dan ook heel fijn zijn als ik word uitgenodigd door buitenlandse programmeurs.”

“Maar eerst gaat de komende maand nog mijn nieuwe duet in première in Rotterdam: Ballet Russe. Daarin combineer ik de snelle beencoördinatie van het klassiek ballet met de groove en de losheid van de housedans.” 

Moving Futures: Dansmakers Amsterdam, Theater Bellevue, 22-25 mei.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden