Plus

Op Coachella is Instagram belangrijker dan de muziek

Coachella is voor modemerken en influencers dé plek om gezien te worden. Op het festival, nog tot zondag in de Californische woestijn, is Instagram belangrijker dan de muziek.

Poseren voor het gigantische reuzenrad, gekleed in de allerlaatste mode ¿ bij festival Coachella draait het om zien en gezien worden. Beeld getty

De opzet van een festival was altijd tamelijk overzichtelijk: er is een podium waar artiesten optreden en er is publiek dat die artiesten toejuicht. Dat idee is bij Coachella, het festival dat vorig en dit weekend plaatsvindt op het terrein van de Empire Polo Club in Palm Springs, al lang niet meer zo vastomlijnd.

De grootste artiesten staan vaak niet op het podium, maar poseren voor het gigantische reuzenrad, gekleed in de allerlaatste mode. Bij Coachella draait het om zien en gezien worden. Op sociale media welteverstaan.

Natuurlijk, het ging na vorig weekend ook over het verrassingsoptreden van Selena Gomez, over de reünie van *NSYNC en over de afsluitende show van Ariana Grande.

Wat nog meer viraal ging, waren de foto's van de outfits van alle bekendheden. Supermodel Gigi Hadid was er, net als zangeres Katy Perry, model en vrouw-van Hailey Bieber, en de kersverse 'selfmade' miljardair Kendall Jenner. Allemaal hadden ze veel moeite gedaan om er zo nonchalant mogelijk uit te zien.

Allegaartje
In modeland is de Coachellalook een begrip. Het is een curieuze mix van de laatste catwalkmode met wat aangeduid wordt met 'bohemian chic', aangevuld met elementen die verwijzen naar grunge uit de jaren negentig en flower power uit de sixties. Dat klinkt als een allegaartje, maar wie op Instagram de vele duizenden foto's bekijkt van alle modellen en influencers die in de Californische woestijn bijeen zijn, herkent het Coachella-uniform direct.

Coachella, ironisch genoeg voortgekomen uit het concert dat rockband Pearl Jam in 1993 in Palm Springs gaf als protest tegen de commer­ciële concertorganisatie Ticketmaster, is voor modemerken big business.

"Coachella draait net zoveel om mode als om muziek," zei Marybeth Schmitt, de Amerikaanse woordvoerder van H&M al in 2016. H&M is al jaren sponsor van het festival en lanceerde er zelfs de collectie 'H&M Loves Coachella'.

Ook andere merken geven miljoenen euro's uit aan evenementen op het festival of, in toenemende mate, daarbuiten. Er zijn exclusieve feesten in hotels, 'invite-only poolparty's' in luxe villa's en op het vliegveld is het een komen en gaan van privéjets waarmee de sterren naar Palm Springs worden gevlogen.

Influencertrips
Ook Nederlandse modemerken pikken hun graantje mee van de populariteit van Coachella. De Amsterdamse styliste Danie Bles verzorgt met haar bedrijf ByDanie influencertrips. De vraag is groot: Bles en haar team zijn inmiddels negentig procent van hun werkweek kwijt aan de organisatie. Ze zijn net terug uit Las Vegas en Cuba en Mexico staan op de planning.

Vorig jaar ging de reis naar Coachella. Bles liet een bups influencers een weekend invliegen, onder wie Anna Nooshin, Claartje Rose, Stephsa, Vivian Hoorn en zangeres Maan de Steenwinkel. Ze sliepen in een gigantische villa in Palm Springs, mét zwembad en opblaasbare ananas en flamingo. Voordat de groep naar het festival ging, werden de vrouwen onder het genot van een glaasje Moët & Chandonchampagne in de haar en make-up gezet.

Werken, niet feesten
Bles en haar team regelden dat allemaal, en niet te vergeten de merken die zo'n reisje mogelijk maken. De make-up werd verzorgd door NYX Cosmetics, het haar door Colorista, een merk van L'Oréal. Tassenmerk Eastpak deelde rugzakken uit, Eyewish zonnebrillen, Omega horloges, Hunkemöller zwemkleding, het Brabantse kledingmerk Alix the Label hulde de dames in de nieuwste festivalcollectie en ze liepen op laarzen van Catarina Martins. Canon gaf iedereen nog een camera om het avontuur mee vast te leggen. Het doel van dat alles: plaatjes schieten met al die spullen en ze delen met honderdduizenden Instagramvolgers.

"Zo'n trip is een nieuwe marketingvorm," zegt Bles. "Coachella is fotogeniek, merken vinden het tof om voor hun social daar leuk beeld van te hebben. En het is een heel directe vorm van marketing. Volgers kunnen zich direct laten inspireren en iets kopen, als ze dat willen."

Bles vertelt dat er op Coachella meer wordt gewerkt dan gefeest. "We maken niet alleen foto's, maar moeten ook de styling verzorgen, locaties scouten en de foto's meteen editen. Alsof je een fotoshoot met achttien man voor een magazine produceert. We sliepen 2,5 uur per nacht."

Beeld getty
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden