PlusFilm

Ook uit: The Marksman, The Little Things en Doors

The Marksman. Beeld
The Marksman.

Stoffige cowboy is ongeloofwaardig

Regisseur Robert Lorenz wist in 2012 Clint Eastwood te overtuigen zijn pensioen als acteur te beëindigen voor The Trouble with the Curve. Lorenz’ nieuwste film The Marksman zou beter uitgepakt hebben als ook hier de all-American Eastwood de hoofdrol had vertolkt.

In plaats daarvan speelt Liam Neeson de rol van Jim Hanson, een rancher (en ex-marinier en weduwnaar) in het grensgebied van Arizona, die het opneemt tegen een Mexicaans drugskartel. Hoewel de inmiddels 68 jaar oude Ier zich sinds Taken (2008) ontpopte tot een verdienste­lijke en veelgevraagde actieheld, blijkt de rol van stoffige cowboy toch echt een brug te ver.

Ook met een geloofwaardiger hoofdrolspeler had The Marksman niet veel om het lijf gehad. Het verhaal grossiert in clichés. Jim schiet een jonge Mexicaanse immigrant te hulp nadat diens moeder voor hun ogen wordt doodgeschoten. De cowboy en het kind rijden dwars door Amerika, met een stel bloeddorstige criminelen op hun hielen. Lorenz weet de film niets bijzonders mee te geven.

The Marksman

Regie Robert ­Lorenz
Met Liam Neeson
Te zien op Amazon Prime Video

Saaie jacht op een seriemoordenaar

John Lee Hancock schreef het scenario voor The Little Things al in 1993. In de loop der jaren waren regisseurs als Steven Spielberg, Clint Eastwood en Danny DeVito eraan verbonden, maar uiteindelijk maakte Hancock de film zelf. Helaas voelt het resultaat als een relict uit de vroege jaren negentig, toen grimmige seriemoordenaarsfilms even flink in de mode waren (zoals Kalifornia en Se7en).

Hancock durft het dertig jaar later niet aan om zich van de wilde, groezelige stijl van die films te bedienen. In plaats daarvan ontvouwt zich een keurig gedraaid en nogal slaperig verhaal rond Denzel Washington als sheriff van een stoffig Californisch dorpje, die in Los Angeles ­betrokken raakt bij de jacht op een seriemoordenaar. Zowel voor hem als voor de onervaren rechercheur die hij op sleeptouw neemt (Rami Malek) trekt dat oude wonden open. The Little Things ontwaakt enigszins als acteur Jared Leto opduikt als verdachte. Maar ook dit onvoorspelbare personage en Leto’s tegendraadse spel zijn niet genoeg om de film boven middelmatigheid te verheffen.

The Little Things

Regie John Lee Hancock
Met Denzel ­Washington, Rami Malek, Jared Leto
Te zien op Pathé Thuis, iTunes, Apple TV, Amazon Prime Video, Google Play, YouTube, Microsoft Xbox, Rakuten TV

Losse verhaaltjes over rare deuren

De onafhankelijk geproduceerde scifi-anthologie Doors brengt losjes verbonden verhalen samen die voortkomen uit dezelfde premisse. Op een dag verschijnen over de hele wereld duizenden ‘deuren’: raadselachtige objecten, of misschien wel wezens, van buitenaardse oorsprong.

Doors doorloopt het traject van vele eerdere alien invasion-films, maar dan opgeknipt in losse verhaaltjes, ­geschreven en geregisseerd door verschillende (maar overlappende) filmmakersteams.

Het begint met first contact in een segment dat zich ­afspeelt op een middelbare school – meteen ook verreweg het beste deel. Vervolgens worden de ‘deuren’ door het leger en wetenschappers aan allerlei onderzoeken onderworpen in een tweede deel. Een derde verhaal, over een man die communiceert met een deur, vergooit zijn interessante premisse in een ontknoping die onbedoeld naar slapstick neigt. Zo is het concept van Doors uiteindelijk prikkelender dan de uitvoering, en maken de makers hun torenhoge ambities niet helemaal waar.

Doors

Regie Saman Kesh, Jeff Desom, Dugan O’Neal
Met Kathy Khanh, Josh Peck, Kyp ­Malone
Te zien op Pathé Thuis, Ziggo On ­Demand

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden