PlusFilm

Ook uit: Aya and the Witch, Lourdes, Le milieu de l’horizon en Love in a Bottle

Aya and the Witch. Beeld
Aya and the Witch.

Aya and the Witch

Als animator zal de Japanse regisseur Gorō Miyazaki zijn leven lang in de schaduw blijven staan van zijn vader, de legendarische Hayao Miyazaki. Dat speelde hem parten bij zijn wisselend ontvangen eerste twee films: bij de eerste keek vader afkeurend toe, bij de tweede bemoeide hij zich er juist te autoritair mee. Met zijn derde lange film, over het jonge weesmeisje Aya dat wordt geadopteerd door een heks, probeert zoon Gorō die last van zich af te schudden door over te stappen naar computeranimatie. Het is voor het eerst dat de gerenommeerde Studio Ghibli (mede opgericht door vader Hayao) in het medium werkt, maar het resultaat is helaas geen onverdeeld succes – het is levendig, maar ook nogal gewoontjes.

Regie Gorō Miya­zaki

Te zien in City , Kriterion, Lab111, de Melkweg

Lourdes

Lourdes. Beeld
Lourdes.

Sinds er in 1858 een Mariaverschijning werd gerapporteerd door een veertienjarig meisje, groeide Lourdes uit tot het grootste en bekendste bedevaartsoord van Frankrijk. Sindsdien vonden er duizenden ‘onverklaarbare genezingen’ plaats, waarvan er zeventig door de rooms-­katholieke kerk werden erkend als wonder. Jaarlijks wordt het plaatsje bezocht door miljoenen pelgrims. Deze intieme documentaire volgt een aantal van hen, van een door ALS verlamde man tot een jongetje dat er met zijn vader gaat bidden voor zijn ongeneeslijk zieke broertje. De empathische regisseurs richten hun camera ook op plaatselijke pastoors en het legertje verplegers dat de vele hulpbehoevende pelgrims verzorgt.

Regie Thierry ­Demaizière & Alban Teurlai

Te zien in De Balie, Film­hallen

Le milieu de l’horizon. Beeld Gjorgji Klincarov
Le milieu de l’horizon.Beeld Gjorgji Klincarov

Le milieu de l’horizon

Regisseur en scenarist Delphine Lehericey grijpt terug op de extreem droge zomer van 1976 voor haar derde speelfilm. Maar zo specifiek als de periode is gekozen, zo ongrijpbaar is de locatie. Lehericey is van oorsprong Zwitsers, maar woont en werkt in België, en de vaag gedefini­eerde setting van Le milieu de l’horizon zweeft in een soort niemandsland ertussenin. Op dat platteland ontvouwt zich de coming of age van tiener Gus, die behalve met de warmte ook met verhitte emoties moet leren om te gaan. Niet alleen die van hemzelf, ingegeven door oplaaiende hormonen, maar ook die van zijn vader, die als kleine boer ternauwernood het hoofd boven water weet te houden, en van zijn moeder, die verliefd wordt op een vrouw.

Regie Delphine ­Lehericey

Met Luc Bruchez, Laetitia Casta, ­Clémence Poésy

Te zien in Film­hallen

Love in a bottle. Beeld
Love in a bottle.

Love in a Bottle

Het begint met een korte flirt op het vliegveld van Milaan. Heel even raken de rolkoffertjes van Lucky en Miles verstrengeld, voordat zij op het vliegtuig naar Amsterdam stapt en hij op dat naar Londen. Volgens de wetten van de romantische film moet er dan een obstakel tussen de geliefden komen te staan, en hier is dat een obstakel waarmee de hele wereld intiem bekend is: de lockdown. Lucky zit vast in haar appartement aan de Amsterdamse grachten, Miles komt zijn groene buitenwijk van Londen niet uit. Elkaar opzoeken zit er voorlopig niet in, maar tijd om elkaar te spreken hebben de twee des te meer. Zo toont de luchtige, springerige film de vroege stadia van een relatie die zich geheel via beeldschermen ontvouwt.

Regie Paula van der Oest

Met Hannah Hoekstra, James Krishna Floyd

Te zien in Cinecenter, Eye, Filmhallen, Het Ketelhuis

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden