PlusSpecial KunstRAI 2021

Ook te zien op de KunstRAI 2021

Teigetje & Woelrat

Scarf ­Imperial Yellow and Black (2021) van ­Teigetje & Woelrat. Beeld -
Scarf ­Imperial Yellow and Black (2021) van ­Teigetje & Woelrat.Beeld -

Begin jaren zestig ging Gerard Reve nog door het leven als Gerard Kornelis van het Reve. Zijn toenmalige levensgezellen, Willem Bruno van Albada en Hendrik Lambertus van Manen, noemde hij Teigetje en Woelrat. Fans van de zelfbenoemde volksschrijver kennen de koosnaampjes uit Lieve jongens, Nader tot u en andere romans die Reve katapulteerden tot een van De Grote Drie van de naoorlogse Nederlandse literatuur.

In 1975 kwam een einde aan het driemanschap, maar Van Albada en Van Manen bleven bij elkaar. Onder de naam Teigetje & Woelrat openden ze in Amsterdam een zaak voor gebreide en geweven mode. In hun KunstRAI-stand combineren ze nieuwe ontwerpen, zoals kleden met Arabisch dessin, met herinneringen aan hun vroegere partner. Zo zijn er intieme portretfoto’s die Teigetje maakte van de schrijver, en door Reve met kroontjespen geschreven brieven die zijn vastgelegd als ‘grafische kunst’.

Leon Keer

Jan & Grietje (2020) van Leon Keer. Beeld Leon Keer / courtesy Wanrooij Gallery
Jan & Grietje (2020) van Leon Keer.Beeld Leon Keer / courtesy Wanrooij Gallery

Het werk van Leon Keer, op de KunstRAI gepresenteerd door Wanrooij Gallery, wordt getypeerd als driedimen­sionale street painting, anamorfische kunst of artistiek ­illusionisme. Zijn muurschilderingen in de openbare ruimte zijn trompe-l’oeils van monumentaal formaat. Door te spelen met perspectieven en hyperrealistische ­afbeeldingen creëert hij diepte en suggereert hij volume waar enkel een plat vlak is.

Keer weet een saaie, blinde ­gevel ‘open te breken’ en een vaak absurdistische wereld tevoorschijn te toveren. Referenties uit de popcultuur zijn hierin een vast ingrediënt, net als een niet mis te verstane dosis maatschappijkritiek. Overconsumptie, tot egocentrische blindheid geëvolueerd individualisme en dol­gedraaid kapitalisme zijn onderwerpen waar Keer zich graag op licht sarcastische toon over opwindt.

It’s a Small, Small World

Albert Mol (1997) van ­Diana Blok. Beeld Diana Blok - Albert Mol
Albert Mol (1997) van ­Diana Blok.Beeld Diana Blok - Albert Mol

Oorspronkelijk wilde het team van Wow Amsterdam en Serieuze Zaken Studioos haar stand vullen met een werk van lhbtq-kunstenaars, maar dat plan is ‘overboord gekieperd als te elitair’, meldt het persbericht. ‘We hebben nu maar de volledige letterbak aan sensuele kunstliefhebbende makers geplunderd om tot deze vrolijke tentoonstelling te kunnen komen.’

Maar liefst twintig kunstenaars doen mee aan It’s a Small, Small World en de diversiteit is groot. Fotograaf Erik Kessels presenteert schouder aan schouder met de Surinaamse schilder Marcel Pinas. Diana Blok toont een geweldig portret van acteur Albert Mol verkleed als ­koningin Elizabeth. Rob Renoult verbindt zijn Molukse wortels met de Black Lives Matter-beweging. En Frank Willems slaat de handen ineen met collega-street artists Laser 3.14, Joost Benthem en Street Art Frankey.

Kunst Kado Bon

De Kunst Kado Bon door Michael Tjia en Vera van de Seyp. Beeld -
De Kunst Kado Bon door Michael Tjia en Vera van de Seyp.Beeld -

Boekenbonnen, plantenbonnen, massagebonnen, platenbonnen, restaurantbonnen. Je kunt het zo gek niet ­bedenken of er is wel een cadeaubon voor. Waarom dan ook niet voor kunst? Vorig jaar lanceerde de Nederlandse Galerie Associatie (NGA) de Kunst Kado Bon: een bon met een waarde tussen de 100 en 2000 euro die kan worden verzilverd bij de 85 leden van de NGA, die verspreid zitten over heel Nederland.

De Kunst Kado Bon ondervangt een probleem dat iedereen die weleens kunst voor een ander heeft gekocht, zal herkennen. Je cadeau verslaat de andere presentjes met gemak op het vlak van originaliteit, maar of het aansluit bij de smaak van de ontvanger is niet altijd in te schatten.

De Kunst Kado Bon is ontworpen door Michael Tjia en Vera van de Seyp. Dit duo was vorig jaar verantwoordelijk voor de huisstijl van Unlocked/Reconnected, waarmee het einde van de intelligente lockdown en de heropening van musea werd gevierd.

Affiche

Affiche KunstRAI 2021 door Mart. Warmerdam. Beeld -
Affiche KunstRAI 2021 door Mart. Warmerdam.Beeld -

De affiches van de KunstRAI zijn van oudsher echte blikvangers. Beroemd zijn de posters van Anton Beeke, met daarop telkens een opvallend hoofd dat de aandacht van voorbijgangers trekt. Zo beeldde hij ontwerper Benno Premsela af als boze clown met een witte roos tussen zijn tanden, Hollywoodacteur Dennis Hopper als tribale krijger en Stedelijkdirecteur Rudi Fuchs met een omzwachteld hoofd, alsof hij het slachtoffer was geworden van een instabiel kunstwerk of losgeslagen kunsthooligans.

In de tijd dat de KunstRAI opereerde onder de naam Art Amsterdam, knipoogde Mart. Warmerdam af en toe naar de portretten van zijn voorganger. In 2011 was Geert Wilders de posterpersoonlijkheid van dienst, door kunstenaar Jasper de Beijer kunstmatig jonger gemaakt en voorzien van zwart haar, dat de politicus die altijd maar pleit voor bezuinigingen op kunst een quasi-artistiek uiterlijk verleent.

Toen de KunstRAI terugkeerde naar zijn oorspronke­lijke vorm en concept, werd ook Beeke weer gevraagd de ­affiches te ontwerpen. Na zijn dood in 2018 pikte Warmerdam de draad weer op. De smiley die nu al een paar jaar het beeldmerk is van de KunstRAI, is gemaakt door sieraadontwerper Alexander Blank, die voor inspiratie graag put uit emoji’s, logo’s en pictogrammen, maar ook zijn ­eigen kindertekeningen.

Colofon – Special KunstRAI 2021

Samenstelling en coördinatie Jan Pieter Ekker
Eindredactie Darya Sutikno, Frenk der Nederlanden
Vormgeving Dorine Fliervoet en John Koning
Beeldredactie Michiel van den Berg
Omslagillustratie Olf de Bruin
Plattegrond Jet de Nies

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden