'Ook online beter toezicht reclame kinderen'

De Europese Commissie wil reclame op social media die gericht is op kinderen, onderwerpen aan strengere regels en beter toezicht.

Vlogger Enzo KnolBeeld anp

Door de nieuwe richtlijn kan het Commissariaat voor de Media ook de makers van online video's, zoals vlogs, gaan aanspreken op het maken van reclame gericht op kinderen. Dit zegt voorzitter Madeleine de Cock Buning van het commissariaat zaterdagavond in het televisieprogramma Kassa (BNNVARA).

Tot nu toe kon dat alleen bij radio en televisie. Online zal productplaatsing in programma's die vooral gericht zijn op kinderen ook niet meer worden toegestaan, net als reclame voor ongezonde producten. Waar reclame wordt gemaakt, moet dat duidelijk zijn aangegeven. Platforms als Youtube wordt gevraagd betere maatregelen te nemen om kinderen af te schermen van schadelijke content als extreem geweld en seks.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden