Plus

Ooit cool, nu niet meer: het doek valt voor CoolCat

Wat dertig jaar geleden begon aan de Nieuwendijk, eindigt dinsdag in de Utrechtse rechtbank. CoolCat, toevluchtsoord voor iedere tiener die het kleren kopen met zijn moeder wilde ontvluchten, vraagt dinsdag zijn faillissement aan.

CoolCat kleedde pubers in op Amerikaanse leest gevormde kleding tegen een schappelijke prijs. Beeld Sander Koning

Te onuitgesproken om op de radar van de doelgroep te staan, niet goedkoop genoeg om de slag met de nieuwe lievelingen van de jongerenmode aan te gaan. Wie gaat nog naar CoolCat als je Primark hebt of Uniqlo of Pull & Bear - laat staan modeshops op internet?

Het door Roland Kahn opgerichte CoolCat kleedde in de jaren tachtig en negentig de Nederlandse pubers die er op Amerikaanse leest gevormde kleding konden vinden tegen een schappelijke prijs. Kleding die gemakkelijk gecombineerd kon worden met onderscheidende merkkleren.

Jaren van verlies
Wat in 1979 begon als 'boetiek', groeide in de decennia daarop steeds moeilijker mee met de nieuwe waarheid van de winkelstraat. De keten kon steeds minder goed op tegen de vol goedkope seizoenskleding gepakte vierkante meters van directe rivalen als H&M en Zara.

Die wisten met hun mondiale omvang de prijzen laag te houden door in een permanente cyclus van enkele weken hun assortiment te vernieuwen.

Nu modeketens als Primark, Uniqlo en Pull & Bear de markt hebben veroverd, is het gedaan met CoolCat. Daar konden winkelsluitingen - ooit telde de keten 130 vestigingen -, laat staan een amechtige poging jongeren te trekken met een modelijn van Ronnie Flex, niks meer aan veranderen.

Na jaren in de verliezen valt nu het doek. Waarschijnlijk blijven de tachtig winkels voorlopig open, maar de 1200 medewerkers zullen worden ontslagen. 25 buitenlandse CoolCats en de andere activiteiten uit het overkoepelende Excellent Retail Brands vallen buiten het faillissement.

Doorstart
Of het van een doorstart komt, is nog afwachten. Twee jaar geleden ging een ander monument uit Kahns winkelstal failliet: MS Mode. Die beleefde onder de oorspronkelijke eigenaar een enigszins succesvolle doorstart.

America Today, de derde poot onder Kahns modeimperium, draait volgens een woordvoerder onveranderd succesvol. Die winkel biedt wel merkkleding die aanslaat bij de doelgroep.

Kahn erkende twee jaar geleden in deze krant de opkomst van internet als modewinkel te hebben onderschat. Ook concentreerde hij zich op een cruciaal moment niet op zijn wankelende modeketens, maar op een futiele poging V&D door te starten.

Kahn was van plan zich na alle ingrepen terug te trekken uit het bedrijf. Twee jaar geleden haalde hij al oud-Hematopman Roland van Zetten binnen.

Man van America Today, MS Mode, Sapph en V&D

Roland Kahn leerde het vak als inkoper bij de Bijenkorf snel genoeg om in 1976 in rap tempo drie modewinkeltjes in Amsterdam te openen. Maar winkels uitbaten bleek toch wat anders dan handig mode inkopen. Met de pet in de hand meldde hij zich bij zijn huurbaas, Jaap Kronenberg, die hem simpelweg adviseerde zijn spul juist niet duurder te maken om de huurpenningen alsnog te kunnen voldoen, maar goedkoper. CoolCat was geboren.

Kahn (1952) had de mode lang in de vingers. Hij ontfermde zich over het door Amsterdamse studenten opgezette America Today, dat aanvankelijk succes had met het importeren van Amerikaanse jeans maar onder Kahn uitgroeide tot een bestendige, landelijk opererende jeansketen.

In 2010 kocht hij M&S Mode (later MS Mode), een wat ingedutte modeketen voor de middelbare vrouw. Hij wist de keten aanvankelijk nieuw leven in te blazen. Een jaar later palmde hij 'uit pure geiligheid' lingeriemerk Sapph in, dat zich vooral onderscheidt in scabreuze marketing.

De overnamemachine stokte in 2016, toen Kahn zich ontpopte als de belangrijkste overnamekandidaat voor het failliete V&D. Het werd uiteindelijk gesmoord door weigerachtige verhuurders. Kahn ontfermde zich later wel over de merkrechten van het warenhuis en baat die nu als webwinkel uit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.