Interview

'Onze Amsterdamse blik is en blijft ons sterkste wapen'

Woensdag is een feestelijke dag voor Het Parool. De krant bestaat 75 jaar én de krant en de website gaan er heel anders uitzien. Hoofdredacteur Ronald Ockhuysen licht toe.

Hoofdredacteur Ronald Ockhuysen Beeld Rein van Koppenhagen

Wat gaat er veranderen?
'Het afgelopen jaar hebben we de nieuwskrant al breder gemaakt. We zijn niet meer volledig op de stad gefixeerd, maar kijken vanuit de stad naar de wereld. De krant is daarmee vollediger geworden. Woensdag verandert ook de vormgeving. We gaan terug naar een krant die gewoon weer krant mag zijn. Terug naar de basis.'

'Ik vind zelf dat veel kranten zich laten opjagen door de digitale veranderingen. Dat leidt ertoe dat kranten als websites op papier ogen. Dat kan niet de bedoeling zijn: als lezers kiezen voor de papieren beleving, dan moeten ze die ook krijgen. De nieuwe vormgeving verwijst naar de jaren waarin kranten zonder twijfel als grote meneren en mevrouwen werden gezien. We willen de krant een opwaardering geven.'

Gaan lezers de krant nog herkennen?
'Zeker. De toon en de smaak blijven natuurlijk dezelfde. Het Parool is een gevoelskrant, een krant waarbij je je welkom moet voelen. Heel veel rubrieken blijven ook op dezelfde plek staan. Ik denk wel dat mensen moeten wennen aan het nieuwe lettertype - dat is bij elke verandering het geval -, het nieuwe logo en dat we naar een éénkaternkrant gaan. Dat betekent dat PS niet meer uitneembaar is. Nu trek je de krant uit elkaar en houd je twee dunne krantjes over. Straks hebben we één dikke krant.'

Waarom is dat nodig?
'Lezers verwachten inzicht en overzicht en dat kun je alleen bieden als je de krant zorgvuldig opbouwt. Dus echt van begin tot einde met een goed ritme en een afgewogen afwisseling van genres en toonsoorten. Het past ook bij ons om dit te gaan doen. We waren de eerste betaalde Nederlandse krant die op tabloid ging. Nu is Het Parool de eerste die een éénkaternkrant gaat maken.'

U heeft het over meer focus op de wereld. Blijft Het Parool wel de krant van Amsterdam?
'Het Parool blijft in alles de krant van Amsterdam. Onze Amsterdamse blik is en blijft ons sterkste wapen. Daarnaast hebben we een samenwerking met Trouw en het AD en daar komt een samenwerking bij met The New York Times en The Guardian. Wij blijven in de eerste plaats de eigenwijze, kritische en tegelijk goedgehumeurde krant die we zijn.'

'We hebben een team van 28 verslaggevers met ieder een specialisme. Dat zijn voor een deel belangrijke Amsterdamse thema's: toerisme, de veranderende stad, misdaad, kunst en cultuur. Het unieke is dat wij dat naast elkaar kunnen doen. Wat in Amsterdam - onze hoofdstad - gebeurt, kunnen we naast een aardbeving in Turkije zetten. '

U zegt dat Het Parool weer een krantenkrant wordt. En online?
'De website is vanaf woensdag ook helemaal vernieuwd. Parool.nl moet dé toonaangevende website van Amsterdam zijn en zal vanzelfsprekend heel Amsterdams zijn. We gaan naast nieuws veel service bieden: de Stadsgids. Daar kun je alles vinden over concerten, uitgaan, films, boekpresentaties, eten en drinken. We krijgen ook plusartikelen op de site: wie niet tot onze vaste lezers hoort, moet daarvoor betalen. Parool.nl wordt onze etalage waarmee we hopen dat mensen die ons nog niet kennen, een beetje verliefd op Het Parool worden.'

'Online is net zo belangrijk als print en in de toekomst misschien wel belangrijker. Maar ik laat me niet door zwartkijkers in de put praten. Het is een feit dat de oplages de afgelopen jaren wereldwijd dalen, maar het is ook een feit dat er nog altijd goed geld wordt verdiend met papier. Er is geen reden om over de toekomst van papier zo miezerig te doen zoals zelfverklaarde specialisten plegen te doen. Het Parool heeft het afgelopen jaar zelfs een kleine stijging in de printoplage genoteerd - voor het eerst sinds jaren. En deze vernieuwing is bedoeld om nog meer mensen te laten zien dat we een gezonde, volledige kwaliteitskrant zijn. Tegelijk richten we ons op de toekomst. Online is waar je een nieuw publiek vindt, een jong publiek ook. In die zin is de site een levensader naar de toekomst.'

Voor wie is het vernieuwde Parool bedoeld?
'Voor iedereen die geïnteresseerd is in een goed gemaakte nieuwskrant en die nieuwsgierig is naar het onstuimige Amsterdamse stadsleven. We zijn een redactie die topjournalistiek bedrijft, maar ook de ruimte behoudt voor humor en relativering. Daarbij: de stad groeit enorm en de creatieve industrie is in opmars. Die energie willen we meer in de krant laten terugkomen. Daarom hebben we begin dit jaar ook een nieuwe bijlage geïntroduceerd: PS Adam, over reclame, media, vormgeving en al die nieuwe bedrijven die van alles ontwikkelen en ontwerpen.'

Waarom is dit hét moment om te veranderen?
'We hadden een mooie vormgeving van Loes Koomen, maar daar is in de afgelopen jaren steeds wat aan veranderd, waardoor het basisontwerp is gaan verwateren. Het 75-jarige jubileum was een ideaal moment om te laten zien dat we springlevend, kerngezond en soepel van geest zijn. Zeker voor een 75-jarige.'

Beeld Het Parool
Beeld Het Parool
'We gaan terug naar een krant die gewoon weer krant mag zijn. Terug naar de basis.' Beeld Het Parool
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden