Plus Achtergrond

Ontwerpers omarmen duurzaam optimisme

New Beginnings is het thema van de tweede We Make M-ODE, vanaf 18 juni vier dagen lang op diverse locaties rondom Marineterrein Amsterdam. Middels shows, gesprekken, workshops en een expositie rond research tonen vijfentwintig ontwerpers initiatieven op het gebied van duurzame mode.

Model Johanna Jaskowska toont kleding van The Fabricant. Beeld Julien Boudet

“De modebranche is al jaren zó negatief in het nieuws met vervuiling, overschot, uitbuiting, waterproblematiek, dat je er moedeloos van zou worden.” Hoog tijd voor tegenwicht, vindt Iris Ruisch, medeoprichter van Stichting M-ODE. “Er worden fantastische initiatieven ondernomen om de problematiek aan te pakken en er is zoveel positiviteit onder jonge ontwerpers, dat willen wij graag laten zien.”

Met partner Peter Leferink, hoofddocent aan het Amsterdam Fashion Institute en net als zij eerder betrokken bij Amsterdam Fashion Week, drijft Ruisch de stichting M-ODE. Die begeleidt inmiddels zo’n 25 Amsterdamse start-ups, designers en developers en daredevils bij het opbouwen van een merk. M-ODE legt voor hen verbindingen met fabrikanten, investeerders en merken. Een keer per jaar krijgen de initiatieven een platform tijdens het vierdaagse event We Make M-ODE, dat vorig jaar voor het eerst plaatsvond. Thema dit keer is New Beginnings.

Microplastics

Het event We Make M-ODE is onderdeel van We Make The City. De focus ligt, naast enkele shows, lezingen en groepsgesprekken, op een expositie met 25 participanten. Het deelnemersveld loopt van de mode­researchers TextileLab Amsterdam | Waag tot The Fabricant, die 3D visuele collecties maakt. Designers is gevraagd naar hun beleving, hoe hun label er over tien jaar zal uitzien, wetende wat er nu aan de hand is. “Bijvoorbeeld watervervuiling is dichter bij dan je denkt,” zegt Ruisch. “Zo zijn ook in Amsterdam microplastics uit fleecekleding te vinden in het water, blijkbaar nog steeds een populair materiaal. Het lost gewoon niet op.”

Ook op de expo aanwezig is Augustine Amsterdam, een volledig duurzaam badlabel. Duurzaamheid staat centraal bij Jessica van Halteren, die vanaf haar tweede jaar aan het Amfi haar collecties na presentatie uit elkaar haalt en met overschot van sponsor Heineken en Suit Supply nieuwe collecties maakt. Van Halteren zal enkele shows geven in het NewWerktheater. De Britse fotograaf Nick Knight leverde ook een bijdrage. Zijn video van de Water dress ‘Splash!’ van Iris van Herpen zal ’s avonds buiten worden vertoond. Er is een samenwerking met Woolmark en ByBorre, de laatste produceert al jaren volledig en transparant. Future Cities, een Nederlands transmediaal project over vijf toekomstige wereldsteden, heeft een eigen expositie in de OBA. Inzoomend op Kinshasa krijgen de steden van de toekomst ook een plek in de groepsexpo en verder nemen ze deel aan een groepsgesprek over ‘New Local Fashion Industry and innovation labs.

In die discussie spreekt ook Louison Mbeya, volgens Ruisch de Jan Taminiau van Congo. Mbeya vertelt over zijn ervaringen in Kinshasa, zijn visie op mode, het voornamelijk verkopen van zijn collecties via sociale media, en zijn achtergrond.

Textieldump

Obroni Wa Wu heet het project van Linda Valkeman en Carmen Hogg, beiden 34 jaar en respectievelijk designer (HKU en ArtEZ) en stijlantropoloog. De titel vrij vertaald: kleding van dode witte mensen. Valkeman en Hogg deden in Accra, de hoofdstad van Ghana, onderzoek naar de textieldump vanuit Europa. Ze kregen subsidie van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Fotografen Francis Kokoroko en Apagnawen Annankra hebben dankzij dat geld dragers van onze afdankertjes op straat in Accra vastgelegd. Enkele van deze foto’s zijn opgenomen in de expositie, naast beeld van Valkeman en Hogg zelf.

Wat gebeurt er met dat afval uit het Westen en wat vinden creatieven in Ghana ervan dat al die afdankertjes een tweede leven krijgen? Belemmert dat de lokale creatieve industrie niet? Dat vroegen ze zich onder meer af. “De reacties bleken echter vooral positief, onze fastfashion wordt hun fastfashion,” zegt Hogg. “Het is snel en goedkoop, er is veel aanbod, mensen gaan naar de markt om even iets uit te zoeken voor een feestje. In het aanbod is ook weer een gelaagdheid qua prijsklasse en kwaliteit. Er zijn handelaars bij die precies weten wat ze verkopen, die stuks van True Religion en Evisu in de etalage hangen.”

Valkeman zit momenteel in Accra om de laatste textiel voor de collectie op te halen. Hogg: “Super stijlvol, als je goed kijkt zie je er bijvoorbeeld een ovenwant in verwerkt.” Daarnaast is er het project van het duo met Bonne Suits, in samenwerking met Sympany, de grootste verzamelaar van textielafval van de gemeente Amsterdam en omstreken. De pakkencollectie wordt in elkaar gezet door A Beautiful Mess, een organisatie die (voornamelijke Syrische) kleermakers aan de lokale mode-industrie koppelt.

Niet fysiek

“Zo wordt het een circulair verhaal dat op een mooie manier voor verbinding zorgt”, stelt Ruisch. Donderdagavond 20 juni zal de collectie buiten op de aanloopsteigers naar het Marineterrein worden getoond. Zodat naast genodigden, ook toevallige passanten er een glimp van meekrijgen.

Digitaal modehuis, The Fabricant van Amber Jae Slooten (25) en de Fin Kerry Murphy (37) mag uiteraard niet ontbreken. ‘We are leading the fashion industry towards a new sector of digital-only clothing,’ belooft hun website. Slooten en Murphy, gespecialiseerd in fotorealistisch 3D, geloven in een grote toekomst voor een online identiteit, waarbij kleding bestaat uit data, maar niet fysiek is. Zoals ook het Noorse streetwearlabel Carlings eerder een digitale collectie uitgebracht. Online te koop om goede sier mee te maken op Instagram. Het duo haalde onlangs de wereldpers met de eerste Blockchain-jurk, die op het event van cryptomunt Ethereum geveild werd voor 9500 dollar.

Peter Leferink en Iris Ruisch zijn de drijvende krachten van We Make M-ODE. Beeld Milan Gino
Peter Leferink en Iris Ruisch zijn de drijvende krachten van We Make M-ODE. Beeld milan gino
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden