PlusTheater

Ons Wereldrijk is een magnifiek spel met maquettes

Het Objecttheaterstuk Ons Wereldrijk is de eerste voorstelling in wat een triologie moet worden over de Nederlandse aanwezigheid in Indonesië. 

Ons Wereldrijk Beeld Hotel Modern

Met een scheepskoffer, foto’s, een maquette van een huis en een pannetje schetst Herman Helle zijn familiegeschiedenis aan vaders kant. Een geschiedenis die vervlochten is met Nederlands-Indië en de daaropvolgende onafhankelijkheidsstrijd. De korte scène, waarin het persoonlijke en historische prachtig samenkomen, vormt de proloog van de nieuwste maquettevoorstelling van Hotel Modern: Ons wereldrijk. Een voorstelling die het begin moet worden van een trilogie over de Nederlandse aanwezigheid in Indonesië.

Op tafels staan maquettes van de Indonesische archipel: de oceaan, jungle, dorpen en paleizen. Poppetjes van acht centimeter hoog bevolken de maquettes, waarbij de westerlingen zijn uitgebeeld met hondachtige koppen. Helle, Arlène Hoornweg en Pauline Kalker ‘bespelen’ de maquettes en filmen dat. De beelden worden geprojecteerd op een groot scherm. Componist Arthur Sauer voorziet de beelden live van een geluidsdecor, hoefgetrappel met lege kokosnoten, onder geweld zwichtende lichamen met krakende bleekselderij.

Nootmuskaat

De vertolkte gebeurtenissen spelen zich af tussen 1600 en 1680, jaren waarin Nederland de Molukken steeds verder koloniseert, azend op kruidnagel en nootmuskaat. En wanneer de bevolking dat niet vrijwillig opgeeft, wordt het met geweld afgedwongen. Hotel Modern toont hoe de inheemse volkeren tegen elkaar opgezet worden. Er ontstaat een cyclus van vergelding, door de Nederlanders dankbaar gevoed. ‘Voor ieder hoofd een mooi nieuw zwaard.’

De spelers voorzien de beelden van een vertelstem. Het is een complexe historie die wordt verteld. Eerdere maquettevoorstellingen als De Grote Oorlog en Kamp besloegen ook een immense geschiedenis, maar daarin vertaalde Hotel Modern dat in individuele verhalen en momenten, waardoor dat verleden dichtbij kwam. In Ons wereldrijk ligt de nadruk net te veel op het vertellen van de geschiedenis en zijn er weinig personages om aan vast te houden, waardoor er ook minder beklijvende momenten zijn.

Hoofd van een toekan

De beste scènes zijn ook hier de nagenoeg woordeloze, waar alle nadruk komt te liggen op dat magnifieke spel met de maquettes en de wisselwerking tussen het gepriegel met camera’s en poppetjes van de drie spelers en de film die op het scherm ontstaat. Zoals de verbeelding van de zeeslagen, met veel rook en beweging, of de sequentie waarin een Nederlandse delegatie jaar in jaar uit geschenken brengt aan de poort van het hof in Mataram, waar een heerser met het hoofd van een toekan een rigide bewind voert. In dat deel zit ook de typische, onnadrukkelijk absurdistische humor van Hotel Modern.

De maquettes zijn, zoals altijd bij Hotel Modern, een lust voor het oog, vol ingenieuze vondsten en details. Ons Wereldrijk mag misschien een tikje te didactisch zijn, er wordt genoeg fundament gelegd voor wat een fascinerende trilogie kan worden.

Ons Wereldrijk

Door Hotel Modern & Arthur Sauer
Gezien 19/12, TR Schouwburg, Rotterdam
Te zien in 24/1 De Meervaart, 20-22/2 Frascati, 25/2 Podium Mozaïek, 21-22/4 Theater Bellevue

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden