Achtergrond

Online Idfa Special wordt een voorbode van het festival

Het International Documentary Filmfestival Amsterdam presenteert woensdag weer een ‘Idfa Special’. Dit keer niet in de grote zaal van Tuschinski, maar online. Een voorbode voor het festival, stelt directeur Cees van ’t Hullenaar.

Fragment uit Bloody Nose, Empty Pockets, woensdag online te zien bij Idfa, inclusief nagesprek met makers Bill en Turner Ross.

De afgelopen maanden werd het ene na het andere filmfestival gedwongen zichzelf opnieuw uit te vinden. Sommige zijn volledig virtueel gegaan, andere hebben een tussenvorm gevonden of zijn afgeblazen. Idfa, het grootste documentairefestival van de wereld, benadrukte na de lockdown dat het (sinds jaar en dag) al meer dan 800 documentaires online heeft staan, die eerder op het festival zijn vertoond.

Veel van die documentaires zijn gratis te zien, sommige zijn te bekijken voor een kleine bijdrage, die ten goede komt aan de filmmakers zelf. Het aanbod sloeg aan: wereldwijd keken honderdduizenden geïnteresseerden naar films uit deze collectie.

Origineel en kopie

Toch meent Van ’t Hullenaar dat het platform slechts ‘ter ondersteuning dient van het instituut dat Idfa is’ en het nooit de plaats kan innemen van waar het bij Idfa uiteindelijk om draait: een festival met premières, gasten, ontmoetingen en discussies. “Het festival is het origineel, de on­line collectie een kopie.”

“De afgelopen decennia was internet vooral het speelveld van de marketing- en communicatieafdelingen van culturele instellingen zoals het Idfa,” aldus Van ’t Hullenaar. “Nu wordt online ook het podium. Maar een filmvoorstelling op een festival laat zich niet zomaar naar internet overhevelen. Een filmfestival is in­gebed in een traditie met voorstellingen in het hier en nu, dat moeten we zien te vertalen naar een ongeordende, indifferente stroom van berichten en beelden, zonder onze ziel en identiteit te verliezen.”

Combinatie

In eendrachtige samenspraak met artistiek directeur Orwa Nyrabia en de rest van de staf heeft Idfa de komende editie gekozen voor een combinatie van bioscoop- en virtuele zalen. “Het hart van het festival is zoals altijd in Amsterdam, waar tussen 18 en 29 november van ’s ochtends vroeg tot ’s avond laat ruim 200 zorgvuldig geselecteerde films worden vertoond. ­Tegelijkertijd toert een selectie van documentaires langs filmtheaters in het hele land. En daarnaast presenteert Idfa drie virtuele zalen met elke dag een aantal voorstellingen.”

Deze onlinevertoningen gaan een week langer door, tot en met 6 december. Elke film krijgt twee of drie vertoningen in een theater en evenveel screenings in een virtuele zaal. “Dat is nog flexibel. Als door Covid-19 de maatregelen moeten worden aangehaald, zullen er minder bioscoop- en meer onlinevertoningen zijn. Maar als de situatie verder verbetert, worden de bioscoopvertoningen uit­gebreid, onder meer met extra dagen in Carré en DeLaMar. Zo kan een zo groot mogelijk publiek in bioscoopzalen en online sámen genieten van bijzondere documentaires. En behoudt het festival zoveel mogelijk zijn identiteit.”

www.idfa.nl

Bloody Nose, Empty Pockets

Idfa presenteert woensdag Bloody Nose, Empty Pockets van de broers Bill en Turner Ross, die eerder te zien was op Sundance en de Berlinale. De documentaire, over de laatste dagen van de buurtkroeg Roaring 20s in de periferie van Las Vegas, wordt ingeleid door Idfa’s artistiek directeur Orwa Nyrabia. Na afloop vindt een gesprek plaats tussen filmjournalist Dana Linssen en de filmmakers. Het is mogelijk om vragen te stellen via de chatbox.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden