PlusInterview

Online gaat Amsterdam Dance Event nu het hele jaar door

ADE-directeuren Meindert Kennis en Jan-Willem van de Ven in Vondel CS.Beeld Ivo van der Bent

Covid-19 gooide de plannen van de twee nieuwe directeuren van Amsterdam Dance Event in de war. Met een digitaal platform voor elektronische muziek maken ze nu van de nood een deugd.

Bij zijn vertrek bij muzieklabel Spinnin’ Records schreef Meindert Kennis (43) dat hij uit zijn comfortzone wilde stappen. Ruim twee jaar later kun je stellen dat hem dat – als een van de twee huidige directeuren van Amsterdam Dance Event (ADE) – is gelukt. Kennis: “Ik heb nog vaak teruggedacht aan die uitspraak. Het is wel heel ver daarbuiten geworden. Ik zag in het begin echt sterretjes. En dat was nog voor covid.”

Samen met Jan-Willem van de Ven (36) nam hij eind vorig jaar, na het vertrek van Mariana Sanchotene, op interimbasis het directeurschap van ADE op zich. De twee kenden elkaar slechts vaag, maar hadden direct een klik. “De eerste drie maanden liep het zo lekker dat we besloten mee te doen aan de sollicitatieprocedure.”

Ze hadden grootse plannen. Kennis was bij Spinnin’ Records als hoofd marketing al verantwoordelijk voor alle digitale activiteiten. Van de Ven was eerder al bij ADE werkzaam, waarbij hij voornamelijk verantwoordelijk was voor het nachtprogramma. “Toen ik begon telde het nachtprogramma zo’n 45 locaties en toen ik vertrok waren dat er zo’n 125.”

De rolverdeling is vrij duidelijk. “We doen een hoop samen, maar grof gezegd: Jan-Willem doet vooral offline en ik doe vooral online,” aldus Kennis. “Qua persoonlijkheid vullen we elkaar goed aan.” Van de Ven, lachend: “Meindert ziet vooral problemen en ik zie vooral kansen.”

Bijna al hun vernieuwingsplannen en de extra festiviteiten ter ere van de 25ste editie van ADE konden door covid in de ijskast, vertellen de twee aan een grote vergadertafel in hun kantoor in Vondel CS. Van de Ven: “We hebben toen vrij snel gekeken naar wat wél kan. Dat is echt alle kanten op gegaan: van een volledig virtuele conferentie met een VR-bril op je hoofd tot een hybride conferentie of een fysieke conferentie met 1,5 meter afstand in een heel grote ruimte. Omdat er vanuit de overheid weinig duidelijkheid kwam over wat er na 1 september zou kunnen, hebben we toen besloten onze conferentie zo goed als volledig online te houden.”

Demo’s uploaden en netwerken

Na het doorhakken van die knoop hadden de heren twee keuzes. Kennis: “We hadden onze conferentie op een extern onlineplatform kunnen houden en dan volgend jaar weer teruggaan naar hoe het was, maar we hebben besloten te kijken naar wat kunnen we toevoegen. We hebben een soort Linkedinnetwerk gebouwd met diezelfde functionaliteit voor onze conferentiegangers. Dus je hebt onder andere een tijdlijn en een feed, evenementen en je kunt elkaar berichten sturen.”

Daarvoor keken Kennis en Van de Ven naar de kenmerkende elementen van een ADE-conferentie. “Dan heb je panels en discussiefora, maar het netwerkgedeelte is ook belangrijk. Denk aan hoe druk het tijdens ADE altijd is voor Felix Meritis met mensen die met elkaar in contact komen. Met deze opzet kunnen we dat toevoegen aan ons platform.”

Verder komt er een jobboard en een online-marktplaats voor vragers en aanbieders in de elektronische muziekindustrie. Van de Ven: “Daarbij kun je denken aan artiesten en kopers van muziek. Er komt ook een demo-uploadtool in. Deze digitale transitie van een conferentie hebben wij nog nergens anders gezien.”

Kennis: “Op deze manier heeft ADE een platform waarmee we het hele jaar door content kunnen aanbieden, zoals panelgesprekken, studiosessies en interviews, en waar mensen uit de sector wereldwijd elkaar kunnen blijven ontmoeten. Dat leek ons een duurzamere oplossing.” Kennis: “Het platform zit achter een betaalmuur. Voor 75 euro kun je een kaartje kopen. Dan kun je naar de conferentie, maar je koopt eigenlijk een jaar lang lidmaatschap. En je krijgt ook 50 euro korting op volgend jaar, als het hopelijk ook weer fysiek kan.”

Kennis en Van de Ven zien voor de komende jaren een duidelijke meerwaarde in het platform, naast een eventuele fysieke conferentie. “Stel dat mensen minder kunnen reizen in de toekomst, dan kunnen we hen op een laagdrempelige manier bij ADE betrekken, in plaats van dat ze moeten wachten tot ze een keer een vliegticket kunnen kopen.”

Hard geraakt

Er stonden nog zo’n veertig fysieke zitconcerten geprogrammeerd tijdens deze ADE, maar door de aangescherpte coronamaatregelen zijn dat er nu slechts een handjevol. Van de Ven: “Wij doen het vooral om te laten zien wat wel mogelijk is tijdens covid, als hoopvolle boodschap, maar daarmee wil ik niets afdoen aan de enorme misère die over deze sector is uitgestort.”

Van de Ven vreest voor de toekomst van de Nederlandse dancescene: “Het zou enorm mis zijn voor ons als gidsland voor elektronische muziek als bepaalde onmisbare schakels uit de keten vallen. We zijn als Nederland heel lang bezig geweest om zo’n vooruitstrevende internationale positie te verwerven in elektronische muziek. Die kunnen we niet behouden als er allerlei clubs en zalen omvallen die zo belangrijk zijn voor het ontwikkelen van nieuw talent.”

Zijn er in deze coronacrisis ook nog positieve ontwikkelingen in de sector aan te wijzen? Dat is lastig te zeggen, vindt Van de Ven. “Er is nu algehele malaise. Misschien gaan we de komende tijd meer liveoptredens zien en minder dj’s. Dat zien we nu al bij ADE. Een optreden dient nu dusdanig spannend te zijn dat je daar zittend een langere tijd bij wilt blijven. En er wordt veel gekeken naar livestreams, maar dat is slechts een aanvulling, geen vervanging.”

Kennis: “En zo’n periode kan ook voor veel artiesten een periode van bezinning zijn, dus misschien is dit dan de kiem voor creativiteit en nieuwe genres. Dat zie je vaker bij crises. Misschien dansen we over twee jaar op een volledig nieuwe stroming die hieruit is voortgekomen.”

amsterdam-dance-event.nl

Laat je onderdompelen

Niet alles van het ADE zit achter de betaalmuur: een groot deel is gratis te bekijken. Kennis: “Ook hier hebben we gekeken: gaan we online met livestreams een festival nadoen in je huiskamer, of iets toevoegen? We hebben een Netflixachtige omgeving opgezet waarbij je wordt ondergedompeld in elektronische muziek, zoals je bij ADE gewend bent: masterclasses, in de studio met sessies, korte documentaires, livestreams, dj-sets, registraties van optredens en feesten van vorige edities en kunstinstallaties, dingen die normaal in ADE Lab te vinden zouden zijn.”

Tips uit het gratis aanbod

Meindert Kennis:
1. Live studiosessie met de Britse technoheld Carl Cox (wo 21/10, 18.00 uur)
2. Elrow Livestream met o.a. de Amsterdamse techno-dj Joris Voorn (za 24/10, 18.00 uur)
3. Sampleproject van kunstenaar Cao Yuxi i.s.m. NXT museum; een audiovisuele kunstinstallatie die live opgevoerd wordt (do 22/10, 21.00 uur)

Jan Willem van de Ven:
1. Paneltalk The Evolution of Our Sounds met drie grote namen uit de elektronische muziek: Timbaland, Martin Garrix en David Guetta (vr 23/10, 21.00 uur)
2. Europese première van Larry’s garage, een documentaire over Larry Levan, een pionier van de housemuziek uit New York (On demand vanaf wo 21/10, 23.00 uur)
3. Computered Visions door muzikant Jacco Gardner: een audiovisuele improvisatie met drie jarentachtigcomputers (do 22/10, 21.00 uur) 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden