PlusKlassiek

Online Cello Biënnale toch geslaagd en bij vlagen indrukwekkend

De Cello Biënnale Amsterdam trekt elke twee jaar zo’n dertigduizend hartstochtelijke liefhebbers, maar door de coronapandemie is het deze keer allemaal ontzettend anders dan anders.

Als celliste Lidy Blijdorp vrijdag in de foyer van het Muziekgebouw de Biënnale opent met het klaaglijke, weemoedige Thin Air van Calliope Tsoupaki, wordt dat inzicht opeens een pijnlijk onwerkelijke realiteit: ze speelt het stuk in totale eenzaamheid en is voor de hartstochtelijke liefhebber slechts online te bewonderen. Vanachter de laptop thuis biedt dat een nogal aangrijpende aanblik.

Voor de Cello Biënnale 2020 deden artistiek directeur Maarten Mostert en zakelijk directeur Johan Dorrestein dingen die ze niet eerder hadden gedaan. Dertigduizend festivalbrochures door de shredder halen bijvoorbeeld..

“We zitten te wachten op het publiek, maar dat komt niet. Dat is het mafste. Maar backstage is er bij de musici dezelfde opwinding,” zei Dorrestein in een interview dat na Blijdorps fraaie vertolking werd getoond.

Noodfestival

In allerijl moesten de heren een noodfestival componeren, het hoofdzakelijk Nederlandse cellisten. Dat is wonderwel gelukt, maar verdomme, vanachter de laptop blijft het wat sfeer betreft voor de eenzame luisteraar zwaar behelpen.

Niettemin waren de optredens van Alexander Warenberg met pianist Frank van de Laar, Jan-Ype Nota met pianist Paul Komen, Pieter Wispelwey met het Regazze Kwartet en contrabassist Wilmar de Visser zeer genietbaar.

Buitengewoon geslaagd en bij vlagen indrukwekkend was zondag de bewerking van Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band die David Dramm maakte voor het Cello Octet Amsterdam. Gekleed in witte uniformen met epauletten en tressen kwamen alle liedjes langs.

Onverwacht hoogtepunt was George Harrisons Within You Without You, op de plaat de zwakke broeder, maar nu, met de celli in de rol van tabla, tanpura en sitar een meeslepend moment op weg naar de inkervende apotheose: het wegstervende E-groot slotakkoord, dat koude rillingen veroorzaakte.

Cello Biënnale Online: t/m 30/10 via cellobiennale.nl.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden