Plus Serierecensie

Ongemakkelijke en tenenkrommende situaties in nieuwe serie Kramp

In de komische onlineserie Kramp passeren allerlei ongemakkelijke, tenenkrommende situaties de revue. De makers zijn daar dol op: ‘Het moet een soort zelfkastijding zijn om naar te kijken.’

Een van de eerste afleveringen van de online­serie Kramp, getiteld Curvy, begint in het bubbelbad van een sauna. Een jonge vrouw zit naakt te relaxen als twee mannen van middelbare leeftijd haar komen vergezellen. Al snel herkent ze een van de mannen als de vader van een jeugdvriendin. Ze beginnen een gesprekje, eerst over vroeger, maar de man stuurt onbedoeld het gesprek een totaal andere kant op.

“Zo. Je bent wel echt een vrouw geworden.” Als de vrouw stilvalt, probeert hij het nog goed te maken. “Niet dat ik het over je lichaam heb hoor!” Verlossing van het vreselijk ongemakkelijke gevoel dat het gesprek oproept, krijgt de kijker niet – ineens houdt de aflevering op.

“In de scripts hadden we eerst nog weleens een punchline opgeschreven,” zegt regisseur en scenarist Nils Vleugels, “maar dat vonden we eigenlijk toch te flauw. Het leek ons veel schrijnender om iemand gewoon in zo’n situatie achter te laten.”

Vleugels (34) schreef Kramp met zijn zus Anouk (32), met wie hij hetzelfde gevoel voor humor deelt. Ze vinden de grappen in Nederlandse comedy’s vaak te ‘groot’ en gemaakt – hun serie moest klein en realistisch blijven, met ongemakkelijke situaties waarin iedereen wel­eens terecht is gekomen. “Ik wilde geen sketches maken, dat herkenbare vind ik juist zo leuk,” zegt Vleugels. “De serie moet een soort zelfkastijding zijn om naar te kijken.”

Tot de cast behoren gevestigde namen als Ariane Schluter, maar ook jong talent zoals Thomas Höppener, bekend van bioscoopfilm De Libi en onlangs­ ­genomineerd voor een Gouden Kalf voor beste bijrol.

Millennials

In tien afleveringen van een paar minuten ­verfilmden Vleugels en Vleugels allerlei klein ‘millennialleed’, al zijn het situaties die andere leeftijdscategorieën ook zullen herkennen. “Anouk en ik maakten Kramp vanuit onze eigen ­beleving, en wij behoren nou eenmaal tot die generatie. Daardoor bespreken we een aantal actuele en maatschappelijke thema’s die erg spelen onder millennials, zoals feminisme en discriminatie.”

Zo is er een aflevering waarin een zwarte ­jongen nietsvermoedend een auditie voor een reclamespotje doet. Als hij bezig is, blijkt dat de regisseur eigenlijk hoopte op een accent, in plaats van keurig ABN: “Iets meer swag, dat van die mensen. Je weet wel.” De ­scène is gebaseerd op de werkelijkheid, zegt Vleugels. “Ik regisseer zelf ook commercials en dit gebeurt echt. Ik ken meerdere mensen die zoiets is overkomen.”

Harde grap

Het is lang niet de enige aflevering die de ­makers op waargebeurde verhalen hebben ­gebaseerd. “Als ik op een feestje ben en onder een saai gesprek uit wil komen, dan zeg ik dat ik naar de wc moet.”

Lachend: “Pijnlijk genoeg is het me al een paar keer overkomen dat iemand dan heel aardig aanbiedt mijn biertje vast te houden. Dan móet je dus wel naar die persoon terug. Dat heb ik in een scène verwerkt. Er is ook een aflevering waarin iemand een nogal harde grap over iemands moeder maakt, maar dan blijkt dat de moeder van die jongen net is overleden. Dat is de vriend van Anouk echt overkomen.”

Kramp gaat 2/10 in première op het Nederlands Film Festival en is vanaf 1 oktober te zien op npo3.nl/kramp.