PlusFilmrecensie

One Second: hoe de magie van cinema een Chinees dorp verenigt

Zhang Yimous One Second is een liefdesbrief aan cinema als gezamenlijke belevenis, in een tijd waarin filmrollen nog achterop een brommer van dorp naar dorp reizen.

Elise van Dam
Zhang Yi en Liu Haocun in de Chinese film ‘One Second’. Beeld
Zhang Yi en Liu Haocun in de Chinese film ‘One Second’.

Het is een klein wonder dat Zhang Yimous One Second alsnog in de bioscoop verschijnt. Vlak voor de première begin 2019 op de Berlinale werd de film teruggetrokken. Er volgden reshoots en een hermontage, gehuld in een mist van censuurgeruchten. Het is passend dat One Second uitgerekend gaat over de veerkracht van film. Over de magie van een reep celluloid die ratelend door een projector kronkelt.

De film opent met weidse shots van een man die de woestijn doorkruist, het zand striemend over de duinen. De man is ontsnapt uit een werkkamp in het China ten tijde van de Culturele Revolutie om zijn dochter te zien. Niet in het echt, maar in een propagandafilm die in bioscopen wordt vertoond.

Het is een tijd waarin filmrollen nog achterop een brommer van dorp naar dorp reizen. En wanneer de rollen door een ongeluk onderweg besmeurd en beschadigd aankomen, rukt het hele dorp uit om ze met zorg te herstellen. De scènes waarin de dorpelingen het delicate celluloid op straat uithangen en schoonmaken, hebben iets van een heilig ritueel.

In vergelijking met Zhangs eerdere films als Red Sorghum (1987) en To Live (1994) is de sociale kritiek in One Second veel minder uitgesproken. Maar ondanks die tempering en een tamelijk opzichtig aangeplakte epiloog, heeft Zhang nog veel tussen de regels in weten te bewaren. Of beter gezegd: tussen de frames van de filmrollen.

One Second is een liefdesbrief aan cinema als gezamenlijke belevenis. Het verwachtingsvolle geroezemoes, de collectieve verwondering. Maar misschien nog wel meer dan dat is het een illustratie van hoe film, of een moment in een film, betekenis kan krijgen voor één individu. Een betekenis die ontsnapt aan de in de film gelegde intenties, en waar dus geen maker of regime controle over heeft.

One Second

Regie Zhang Yimou
Met Zhang Yi, Liu Haocun, Fan Wei
Te zien in Arena, Cinecenter, City, Eye, Filmhallen, Rialto De Pijp, Tuschinski

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden