PlusRecensie

One Night in Miami: wat het betekent om zwart en succesvol te zijn

Een scène uit One Night in Miami.  Beeld AP
Een scène uit One Night in Miami.Beeld AP

Het lijkt verzonnen, maar het is echt gebeurd. Op een ­februariavond in 1964 kwamen bokser Cassius Clay (die niet lang daarna zijn naam veranderde in Muhammad Ali), footballspeler Jim Brown, activist Malcolm X en soulzanger Sam Cooke samen in een hotelkamer in ­Miami.

De titel doet One Night in Miami klinken als een feestfilm waarvoor Will Smith al in de jaren negentig de soundtrack schreef. Maar in plaats van op een zwoel strand of in een stampende club speelt deze nacht zich volledig af in en rond de bedompte hotelkamer van Malcolm X, waar geen druppel alcohol te vinden is en alleen wat vanille-ijs in de vriezer staat.

Gemoedelijk gekeuvel en felle discussies wisselen elkaar daar in rap tempo af. Het zijn gesprekken die scenarist Kemp Powers verzon voor het toneelstuk waarop de film, waarmee actrice Regina King (Watchmen, If Beale Street Could Talk) haar speelfilmdebuut als regisseur maakt, is gebaseerd. Gesprekken over burgerrechten en segregatie, over wat het betekent zwart en succesvol te zijn en welke verantwoordelijkheid dat met zich meebrengt.

Aan elk van deze vier namen hangt een imago, ieder van hen representeert iets dat groter is dan zijzelf. Het fascinerende van One Night in Miami is dat het script hun enerzijds ruimte geeft daarvandaan te stappen en tegelijk toont dat ze zich zelfs in de cocon van die hotelkamer en onder elkaar, nooit volledig los kunnen maken van waar ze voor staan.

Het scherpst komt dat naar voren in Malcolm X, die de geschiedenis inging als activist met een radicaal randje. Kingsley Ben-Adir speelt hem enerzijds zoals je zou verwachten – intellectueel scherp en confronterend – maar hij geeft zijn vertolking een ontspanning mee die je niet snel associeert met Malcolm X, omdat het een ontspanning is die hij alleen privé kan tonen.

Zijn pijlen richt hij vooral op Sam Cooke (Leslie Odom Jr.), die volgens Malcolm zijn stem vergooit door te zingen voor witte mensen. Cooke werpt tegen dat hij op die manier dat witte systeem naar zijn hand kan zetten. Hij wil geen stuk van de taart, bijt hij van zich af: “I want the goddamn recipe.”

King, die eerder al wat kleine regieprojecten deed, toont zich vakkundig in de regiestoel. De aanloop, waarin de vier worden geïntroduceerd, is te schetsmatig, maar zodra King hen samen heeft op de hotelkamer, vindt de film zijn ritme.

Haar regie is sober, maar ze toont ook flair in een ontroerende flashback naar een optreden van Cooke in Boston. En vooral geeft ze alle ruimte aan de vier sterke hoofdrolspelers en scherpe dialogen. Aan de prikkelende (en soms knetterende) dynamiek van persoonlijkheden en ideeën.

One Night in Miami

Regie Regina King
Met Kingsley Ben-Adir, Eli Goree, Aldis Hodge, Leslie Odom Jr.
Te zien op Amazon Prime

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden