PlusFilmrecensie

One Day is een meeslepende film over de tijd

Roosje van der Kamp
null Beeld

De ervaring die de Hongaarse filmmaker Zsófia Szilágyi heeft met het vastleggen van de werkelijkheid in haar ­eerdere documentairefilms, schijnt door in haar eerste speelfilm: over een hectische doch alledaagse dag uit het leven van een moeder. One Day – de ‘y’ roteert langzaam in het titelshot, de streepjes als de wijzer van een klok – is een meeslepende film over de tijd: hoe gemakkelijk die verstrijkt en hoeveel inspanning het vergt om dit ver­strijken bij te houden.

One Day omspant strikt genomen iets langer dan een dag, van woensdagnacht tot vrijdagochtend, en legt het dagelijks leven vast van Anna (Zsófia Szamosi). Ze brengt haar drie jonge kinderen naar school, naar balletles en schermles en celloles, maakt eten, ruimt snel en lukraak op en gaat tussendoor zelf naar haar werk.

Er is niet ongewoons aan haar dag, toch is de ondertoon donker – haar dochter droomt ’s nachts over galgen – en het ritme meedogenloos. Net als Anna, die haar werk als docent Italiaans met het moederschap probeert te com­bineren, kan de camera, die immer beweegt, niet ontsnappen aan het verstrijken van de tijd.

Het sombere portret van moederschap schetst het dagelijks leven als een constant geven zonder krijgen, een onontkoombaar net niet genoeg: net niet genoeg geld, net niet genoeg tijd, net niet genoeg oplettendheid. De meeste scènes die zich binnenshuis afspelen, zijn geschoten in een rommelige keuken met bij elkaar geraapt servies en een lekkende kraan. Anna heeft geen geld om de kraan te repareren, geen tijd om een loodgieter binnen te laten, geen energie om bij de schimmel stil te staan.

Dan is er nog de have they, haven’t they-affaire, die haar man met haar collega heeft, waarmee de film opent als Anna’s collega in een café aan haar opbiecht op haar man verliefd te zijn. Is het echt eenzijdig, zoals zij haar op het hart drukt? Waarom spreken ze de volgende dag dan samen af? De ontdekking van de affaire botst met de ­alledaagsheid van deze dag – het idee dat deze dag lukraak gekozen is, pakweg elke dag uit haar leven had kunnen zijn – maar versterkt de eenzaamheid die Anna voelt.

Gaandeweg realiseert Anna zich dat haar leven alleen in naam van haar is. Haar kinderen gehoorzamen haar niet, haar man luistert niet, haar baas verandert haar rooster zonder overleg, haar schoonmoeder bemoeit zich met de details van haar bestaan. Dit is de realiteit van een leven dat compleet in het teken staat van anderen. De vraag waarmee de film eindigt, is of ze dit nog een dag aankan.

One Day

Regie Zsófia Szilágyi
Met Zsófia Szamosi, Leó Füredi, Ambrus Barcza
Te zien op Picl, Eye

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden