PlusFilmrecensie

Öndög is een prettige meanderende karakterstudie

Beeld Het Parool

Moordmysteries zitten vaak vol met red herrings: narratieve afleidingsmanoeuvres die de kijker op het verkeerde been moeten zetten. In het beeldschoon gefilmde Öndög, een Mongoolse film van de van oorsprong Chinese filmmaker Wang Quan’an, is het moordmysterie zélf de schijnbeweging.

De moord levert wel een ijzersterk openingsbeeld: lichtbundels van koplampen klieven zich door een veld dorre grashelmen, wilde paarden schieten weg voor de banden en dan landen de lampen op het lijk van een vrouw, poedelnaakt en moederziel alleen op de verder verlaten Mongoolse steppe. Om hoe deze vrouw daar terechtkwam of wie haar heeft omgebracht, draait Öndög niet echt, ook al zijn die koplampen in het openingsshot van een politiejeep en wordt de zaak wel opgelost.

De film gaat over een andere vrouw, een herderin van middelbare leeftijd (Dulamjav Enkhtaivan). Haar naam valt nergens in de film, maar een oude scharrel spreekt haar aan met een veelzeggende bijnaam: dinosaurus.

Hoewel de meesterlijke breedbeeld-shots van uitgestrekte landschappen zeker betoveren, is het deze heldin die Öndög écht memorabel maakt. De eigengereide herderin wordt geronseld om zich te ontfermen over een piepjonge agent die een nacht bij het levenloze lichaam moet waken, terwijl zijn collega’s een voertuig halen waarmee het lijk kan worden geborgen. Met frisse tegenzin zet ze zich aan haar taak, maar al snel knetteren er plagerige gesprekjes tussen de oudere vrijgezelle dame en de op alle vlakken groene agent.

Regisseur Wang Quan’an begaf zich al eerder op de Mongoolse steppes voor Tuya’s Marriage (2006). Met die film won hij destijds een Gouden Beer op het filmfestival van Berlijn (waar ook Öndög in 2019 in competitie draaide). Ook die film zette een zelfverzekerde en koppige vrouw centraal. Maar waar Tuya op zoek ging naar een nieuwe echtgenoot omdat haar eerste man er een potje van maakte, heeft de ‘dinosaurus’ uit Öndög al lang geleden besloten dat ze het prima zonder kerel afkan.

Toch mist ze iets in haar leven. De titel van de film geeft een hint naar wat dat is – Öndög betekent ei in het Mongools. De titel verwijst letterlijk naar het gefossiliseerde dinosaurusei waarmee de ex van de herderin komt aanzetten, maar de metaforische betekenis is sterker: nieuw leven, geboorte. Met een speelse twinkeling in haar ogen gebruikt de herderin het op een gegeven moment ook als synoniem van weer iets anders: de daad waarmee nieuw leven begint.

Die speelsheid is tekenend voor Quan’ans film. Het rechtlijnige thrillerverhaal dat de opening doet vermoeden, is dan allang uit beeld. In plaats daarvan ontvouwt zich een prettige meanderende karakterstudie vol droogkomische terzijdes.

Regie Wang Quan’an

Met Dulamjav Enkhtaivan, Norovsambuu

Te zien in Cinecenter, Eye, Filmhallen, Rialto

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden