PlusAchtergrond

Onderduik met iPhone: oorlogsverhaal door de ogen van Generatie Z

Claudia Kanne speelt Esther, een Joods meisje dat onderduikt bij de familie Van der Molen (met onder meer Isa Hoes).Beeld Dingena Mol

In een oude pastorie in Diemen werkt de EO aan een opmerkelijk filmproject: Oorlog-stories, een oorlogsdrama voor tieners dat alleen op Instagram en YouTube te zien zal zijn.

Claudia Kanne (19) zit in een lastig parket. Ze speelt de rol van de 15-jarige Esther, een Joods meisje dat tijdens de Tweede Wereldoorlog ondergedoken zit bij de familie Van der Molen (Isa Hoes en Marc Krone). Claudia moet een beslissende scène spelen met Hoes: het moment dat een Duitse officier het huis binnenstapt en daar eist te overnachten, terwijl zij met angst en beven moet verbergen dat ze Joods is. Het is ijskoud in de voormalige pastorie uit 1882, maar dat is niet het grootste euvel: naast hoofdrolspeelster is Claudia ook grotendeels de cameravrouw van Oorlog-stories.

Onmogelijke hoeken

Het oorlogsdrama, gebaseerd op het beroemde dagboek van Edith Velmans-van Hessen, wordt specifiek voor Instagram en YouTube gemaakt en dus ook gefilmd met een iPhone. Een echte cameraman helpt Claudia daarbij. Hij neemt de telefoon soms over en wurmt zich in allerlei onmogelijke hoeken zodat het lijkt alsof zij filmt, maar houdt het ding op zo’n manier vast dat alle shots uit de goede hoek worden genomen en alle acteurs op beeld staan. Geen sinecure: pas bij take negen is regisseur David Cocheret, die eerdere populaire jeugdseries als De slet van 6 vwo en SpangaS maakte, tevreden. “Dat ik veel zelf moest filmen, vond ik wel spannend,” zegt Claudia als ze tussen twee scènes door even opwarmt met een kruik. “Maar ik vind het zó cool dat we dit maken voor Instagram.”

Oorlog-stories is gemaakt naar het Israëlische voorbeeld Eva.stories, bedacht door de Israëlische techondernemer (en miljardair) Mati Kochavi en zijn dochter. Zij wilden min of meer een moderne versie van het dagboek van Anne Frank maken. Uitten tieners zich vroeger in een dagboek, tegenwoordig doen ze dat op sociale media, was het idee. Ze bedachten een dramaserie rond het waargebeurde verhaal van het 13-jarige Hongaarse meisje Eva Heyman, maar dan alleen te zien als Instagram Stories, de korte filmpjes die je op het medium kunt uploaden – en dus ook voorzien van hashtags, filters en emoji. In de eerste filmpjes laat Eva zien waar ze woont, vertelt ze enthousiast over haar dertiende verjaardag en danst ze met haar vriendinnen. Op een gegeven moment zien we hoe haar familie gedwongen naar een getto verhuist. Eva is als laatst te zien terwijl ze zichzelf filmt vanuit een rijdende trein richting Auschwitz.

Geinige emoji’s

Het Instagramproject was een enorm succes; het account heeft momenteel 1.4 miljoen volgers. Toch klonk er ook een kritiek: want wordt de Holocaust niet gebagatelliseerd door heftige filmscènes te doorspekken met hashtags en geinige emoji’s?

De EO moet Oorlog-stories nog nabewerken, maar zegt de kritiek in het achterhoofd te houden. Hoofdrolspeelster Claudia denkt in elk geval dat de doelgroep het wel kan waarderen. “Ik kan me er als negentienjarige al weinig bij voorstellen hoe het is om niet in vrijheid op te groeien. De generaties na mij hebben dat misschien nog wel minder. Ik denk dat dit verhaal op deze manier ze erg zal aanspreken. Mijn vrienden vroegen ook allemaal: waar kunnen we het zien? Op Ínstagram? Ja, dus.”

Oorlog-stories is vanaf 14 april tot en met 5 mei dagelijks te volgen op het Instagramaccount @npozapp en elke vrijdag op het YouTubekanaal van NPO Zapp.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden