Omroepbazen pleiten voor politieke steun aan NPO

In navolging van Lennart van der Meulen, algemeen directeur van de VPRO, pleit ook NOS-directeur Jan de Jong voor investeringen in publieke media.

Jan de Jong: 'Wij zijn de afgelopen jaren van een traditionele mediaorganisatie veranderd in een 24/7 nieuwsorganisatie' Beeld anp

Volgens De Jong is het van groot belang dat het kabinet dat na de verkiezingen van maart gevormd gaat worden 'meer dan ooit meebeweegt met de tijd'. Dat zei hij dinsdag tijdens een persbijeenkomst van zijn omroep.

Juist omdat de publieke omroep zich moet blijven ontwikkelen in de online wereld, moet een nieuw kabinet beleid maken waardoor een sterke onafhankelijke mediasector kan blijven bestaan, vinden beide omroepbazen.

Innovatie
"Vroeger was het zo dat de NOS eigenaar was van zowel eigen platform als content," zegt De Jong. "Wij zijn de afgelopen jaren van een traditionele mediaorganisatie veranderd in een 24/7 nieuwsorganisatie op alle platformen die deze tijd vraagt: Facebook, YouTube, Snapchat en ook Twitter. Voor ons zit innovatie in de taak in de kortst denkbare periode actief te zijn op een nieuw platform, met alle regels die daarbij gelden."

Dat maakt echter wel dat omroepen afhankelijk worden van de platforms. De Jong: "Facebook is van essentieel belang geworden. Er keken 500.000 mensen naar de huldiging van Michael van Gerwen, die we live via Facebook streamden. Maar er is richting de toekomst geen enkele garantie dat die mogelijkheden er blijven."

Als voorbeeld geeft De Jong het feit dat Facebook een NOS-bericht met wereldberoemde foto uit de Vietnamoorlog verwijderde. "Dat tornt aan de onafhankelijke verslaggeving die wij nastreven." Ondertussen ziet De Jong dat de NOS online weliswaar goed op weg is - dit jaar introduceerde de NOS onder meer Mashup, een jongerenkanaal op YouTube - maar dat er nog een wereld te winnen valt. "We zijn inmiddels aanwezig op alle denkbare platforms, maar we slagen er nog onvoldoende in het op de juiste manier te vermarkten. Being there is not enough. Daarin zijn we op ontdekkingsreis."

Wingewest
VPRO-directeur Van der Meulen ziet daarnaast ook dat, terwijl de kabinetten Rutte zwaar bezuinigden op de publieke omroep, kabelaars, internetproviders, telecombedrijven en online mediaconcerns goud geld verdienen. Nederland is volgens Van der Meulen een wingewest voor kabelboeren als Ziggo en KPN geworden. "En zeker ook voor YouTube, Google, Facebook en Netflix, die miljarden verdienen met andermans content. Die bedrijven zouden verplicht moeten zijn een veel groter deel van hun inkomsten te investeren in de programma's en de content waarmee ze hun geld verdienen."

Over de precieze percentages die kabelaars of telecombedrijven afdragen voor het uitzenden van de content van de publieke omroepen doen zowel De Jong als Van der Meulen geen uitspraken. NOS-baas De Jong: "Een gemiddeld kabelabonnement kost 55 euro, het minieme deel dat daarvan wordt afgedragen, staat in geen enkele verhouding."

Van der Meulen pleit, als stok achter de deur, bij organisaties als Netflix voor een bestedingsverplichting in Nederlandse producties. "In Frankrijk kan dat ook, ik vind dat politici zich daar hard voor moeten maken." Wat hem betreft gaat een nieuw kabinet onmiddellijk om de tafel met de Ziggo's, de Facebooks en de Google's. De opdracht: transparante afspraken maken over de investeringen in Nederlandse content, programma's en tv-makers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden