Plus

Omroep Zwart heeft 50.000 leden, maar de weg naar Hilversum is nog lang

Na het behalen van 50.000 leden mag Omroep Zwart voorzichtig dromen over het maken van tv-programma’s voor het publieke bestel. 

Portret van initiatiefnemers Akwasi en Gianni Grot van de nieuwe Omroep Zwart.  Beeld ANP
Portret van initiatiefnemers Akwasi en Gianni Grot van de nieuwe Omroep Zwart.Beeld ANP

In krap twee maanden 50.000 mensen over­halen om een tientje te storten op een bankrekening van een aspirant-omroep die nog geen concreet uitgewerkt tv-programma op papier heeft staan. Een goede reden voor een feest. Film­regisseur Gianni Grot, die samen met de Amsterdamse rapper Akwasi Omroep Zwart bedacht en lanceerde, is echter met andere zaken bezig. “Corona hè?! We vieren het niet. Des te sneller kunnen we ook door die tweede hoepel springen: beleids- en concessieplannen schrijven.”

Het moet volgens Grot (32) allemaal leiden tot ‘eindelijk’ een diverser publiek bestel. “De NPO zegt het zelf: ze willen er voor iedereen zijn, maar dit lukt maar niet. Wij gaan met Omroep Zwart proberen die doelstelling wél te halen. Er zijn honderdduizenden mensen die meedraaien in onze maatschappij, maar zich niet herkennen in het tv-aanbod. Best bizar, want ze betalen er wel gewoon belasting voor.”

Sportprogramma met vrouwen

Grot denkt onder meer aan een sportprogramma met een belangrijke rol voor vrouwen. “Maar we missen nu ook een dramaserie als het Amerikaanse Euphoria, waarin je onder meer een verslaafd tienermeisje verliefd ziet worden op haar beste vriendin die transgender is. Zoiets zie ik momenteel niet op tv, terwijl wij dat soort verhalen óók moeten horen.”

De grens van 50.000 leden is weliswaar bereikt, maar we zijn zo dik een jaar verder voor we iets tastbaars van Omroep Zwart kunnen zien. Daar weet Dominique Weesie van omroep PowNed alles van. Hij stond in 2009 voor dezelfde opgave. “De weg is lang en pittig, maar zeker niet onmogelijk,” zegt Weesie. “Het is goed dat er nieuwkomers zijn. Dat houdt het bestel fris en toont aan dat we een pluriform bestel hebben.”

“Nu begint het pas. Je moet nogal wat instanties langs. Een beleidsplan schrijven waarin je formats opneemt, voor zowel radio als televisie. Je moet aantonen waarom jij als stroming dient te worden toegelaten tot het bestel. Daar gaat zich dan een club van wijze mannen en vrouwen over buigen. Het Commissariaat voor de Media, de NPO, maar ook de Raad voor Cultuur en dan nog de minister. Dan ben je er nog niet, want als je eenmaal wordt toegelaten moet je je onderscheiden van de rest. Je krijgt te maken met zendermanagers die heel andere belangen hebben. Zij staan voor hun eigen zender en zeggen: dit is het merk, daar heb je je aan te conformeren. Je kunt wel zeggen: ik maak een programma met mensen van een biljartvereniging, maar als dat niet past op de zender, wordt het niet geplaatst.”

Vergrootglas

Elke nieuwe omroep, zo weet Weesie, ‘ligt onder een vergrootglas’. “In maart komt er een steekproef van het Commissariaat voor de Media. Dan worden vijfhonderd à duizend adressen uit hun bestand gehaald en bekeken of de gegevens kloppen.”

Het zal ruim een jaar duren voordat Omroep Zwart echt te zien zal zijn. Weesie: “Ik kan het aanraden om met zoveel mogelijk mensen te gaan praten. Dat gold voor ons ook: je hebt gewoon geen verstand van tv en radio. Je moet je laten omringen door de juiste personen, anders kom je in de problemen met de programmering, of zelfs in de schulden. Je moet een organisatie neerzetten, creatieve mensen hebben, iemand voor de centjes. Je komt in een vergadercultuur terecht. Het is opeens uit met de pret.”

Op den duur moeten, wat Grot en Akwasi betreft, de reeds bestaande omroepen (van AvroTros en de EO tot BNNVara en Omroep Max) ‘zien dat het anders kan’ en ‘ons voorbeeld volgen’. Lees: zorgen voor een betere afspiegeling van Nederland voor én achter de schermen.

“Met rolmodellen van alle culturen die ons land rijk is. Wij verdienen het kennis te maken met talenten die nu nog niet aan bod komen. Het zou helemaal mooi zijn als op den duur ook de sleutelfiguren van de overkoepelende NPO zelf meer gemêleerd zijn. Alleen dan zorg je echt voor vernieuwing. Wij bagatelliseren niet wat er al is, wij willen het vooral breder trekken. Dat gaat voor heel rijke televisie zorgen.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden