PlusPS

Omgekeerde marketing: Wie is hier een keukenprinses?

Veel reclame uit de jaren vijftig en zestig is nogal seksistisch. Kunstenaar Eli Rezkallah (31) draait de rollen om. 'Mannen krijgen een koekje van eigen deeg.'

Beeld Eli Rezkallah/Plastik Studios

Een vrouw die zich, gehuld in keukenschort, huilend in de armen van haar man werpt omdat ze het eten heeft laten verpieteren. En dat hij dan zegt: 'Dat geeft niet, schat, ­gelukkig heb je het bier niet laten aanbranden!'

Het is een heerlijk, seksistisch reclameplaatje uit de ­jaren vijftig. Fotograaf en kunstenaar Eli Rezkallah (Beiroet) moest eraan denken toen hij met Thanksgiving op bezoek was bij zijn familie in New Jersey, en zijn ooms over vrouwen hoorde praten.

Over hoe hun enige recht het aanrecht is, dat de liefde van de man door de maag gaat en dat vrouwen zich toch maar het best kunnen bezighouden met 'vrouwenzaken' - dat werk. "Je kunt zeggen: in die ­advertenties worden oude, achterhaalde ideeën over mannen en vrouwen verbeeld, maar volgens mij is er in bijna zeventig jaar in essentie bitter weinig veranderd."

Beeld Eli Rezkallah/Plastik Studios

Toen hij het verhaal vervolgens verontwaardigd vertelde aan vrienden en kennissen - dertigers, net als hij - wist hij het zeker: sommigen houden er in wezen niet heel andere opvattingen op na dan zijn oude ooms.

Absurde taferelen
De kunstenaar zocht de oude reclames op en verving de vrouwen op de plaatjes door mannen, en hier en daar het woord 'vrouw' door 'man'. Soms hulde hij vrouwen in mannenkleren en mannen in vrouwenkleren.

Rezkallah: "Door de rollen om te draaien, creëer ik een parallel universum." Het effect? Geestige en absurde taferelen. "En mannen die een koekje krijgen van hun eigen seksistische deeg."

Rezkallah zette de door hem bewerkte foto's op Instagram. Hij kreeg er duizenden reacties op. "Ik ben heel blij dat mijn boodschap aanslaat bij zo'n groot publiek. Mijn vrienden zijn trots, en ik ben blij dat zij er dezelfde waarden en normen als ik op na houden. Zij zien niet alleen de leuke plaatjes, maar geloven ook oprecht in de boodschap achter de campagne."

Wat hij hoopt te bereiken? "Dat mensen die nog altijd vinden dat vrouwen thuishoren in de keuken - en dat zijn er dus ongelofelijk veel meer dan ik voor mogelijk had ­gehouden - letterlijk zien hoe absurd en beperkt dat idee is. Dat je mensen, zowel vrouwen als mannen, tekortdoet als je hun geslacht bepalend vindt voor wat ze kunnen doen in dit leven."

'In a parallel universe' en meer werk van Eli Rezkallah is te zien op zijn Instagramaccount @elirezkallah en zijn website elirezkallah.com.

Beeld Eli Rezkallah/Plastik Studios
Beeld Eli Rezkallah/Plastik Studios
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden