Plus

Oldenosborn: geen padoem-patss humor, maar relativering

Keuzestress, onrealistische verwachtingen en het intense verlangen authentiek te zijn. Oldenosborn, dat in 2014 Cameretten won met toneelcabaret over generatie Y, heeft een nieuwe voorstelling: #Life.

Lize van Olden en Victoria Osborn in #LifeBeeld Rik Engelgeer

Burn-outs. Nog zo'n onderwerp dat oldenosborn wel­eens aansnijdt. En waarmee de helft van het duo vorig jaar privé te maken kreeg. "Ironisch genoeg is het Victoria zelf overkomen, ja," vertelt Lize van Olden in Kino, het vroegere LantarenVenster in Rotterdam. "Ze heeft daarom besloten wat rust te nemen."

Victoria Osborn wordt dit seizoen vervangen door Anna Hermanns, die eerder onder meer te zien was in Toegetakeld door de Liefde, de debuutfilm van Ari Deelder. Hermanns kent Van Olden al jaren. "We zaten op de acteursopleiding van de HKU, hebben eerder samen theater gemaakt en zelfs in hetzelfde huis gewoond."

Van Olden: "Anna was eigenlijk de enige die Victoria's rol tijdelijk over kon nemen. Je moet iemand hebben die de humor van oldenosborn snapt en de voorstelling een beetje kent. Anna kwam vaak bij ons kijken."

Bonnie en Clyde
Wat is dat precies, de humor van oldenosborn? Hermanns: "Er zit relativering in. En een terugkoppeling. We hebben het veel over hoe anderen hun leven aanpakken, maar kijken ook altijd naar onszelf."

Van Olden: "We maken geen padoem-patssgrappen. Na Cameretten zaten we bij Jeroen Pauw en de redactie zei: 'We vinden het hartstikke leuk wat jullie doen, maar het is lastig om er een kort fragment uit te halen.' Dat klopt wel, denk ik. Vaak kom je er pas in de loop van een scène achter waar de humor zit. Die hangt meestal samen met tragiek. Lachen om de mislukking, maar ook schoonheid zien in de pogingen iets van het leven te maken. We zijn allemaal bambi's op het ijs."

De bambi's van de oldenosborngeneratie, 30 á 35 jaar, willen een spannend leven, maar ook veiligheid. Van Olden: "Ergens willen we allemaal Bonnie en Clyde zijn, maar 's avonds wel gewoon op een Ikeabank ploffen. We zoeken naar gevaar, maar het mag niet écht gevaarlijk zijn. Ik vind dat een interessante worsteling. Groots en meeslepend willen leven, maar stiekem vooral zodat anderen ons niet saai vinden."

Toneel
Hermanns: "Mensen die zichzelf heel serieus nemen, vinden we ook intrigerend. Persoonlijke ontwikkeling lijkt heilig. Er is natuurlijk ook weinig houvast meer. Vroeger ging je naar een kerk of vereniging, nu moet je het allemaal zelf doen. Als het mislukt, is het je eigen schuld."

Oldenosborn: #Life

11 en 12 januari te zien in Bellevue

Van Olden: "Ik sprak ooit iemand die zei: 'Pas als ik geheeld ben, kan ik liefde geven aan andere mensen.' Een heftige uitspraak. Volgens mij heel je vooral door je te verhouden tot anderen."

Wat oldenosborn misschien onderscheidt binnen de cabaretwereld is hun toneelachtergrond. Hermanns: "Lize, Victoria en ik hebben alledrie een acteeropleiding gedaan. We zijn theater­makers. Hopelijk zijn we daardoor in staat om een scène niet alleen om grappen te laten draaien, maar ook om wat daaronder zit."

Intuïtief kleien
Van Olden: "Er zitten heus wel wat typetjes in de voorstelling, maar we proberen er personages van te maken. Zoals Marja. Dat was aanvankelijk een typische Vinex-dame met kort, pittig kapsel die op zoek is naar zingeving, en dus maar een cursus Intuïtief kleien gaat doen bij Corine, een semispirituele vrouw."

"Die scène hebben Victoria en ik bedacht als angstbeeld. Zo van: o jee, als we ons niet ontwikkelen, worden we misschien wel zó. Maar dat heeft natuurlijk iets liefdeloos. Iets arrogants. Uiteindelijk ben ik van Marja gaan houden. Ze is eigenlijk heel leuk en lief."

Hermanns: "Die scène draait bij Lize en Victoria om twee zoekende vrouwen die elkaar heel even vinden. Ik ben natuurlijk een ander type dan Victoria, iets harder misschien. Nu is het meer zo dat Marja zoekt en dat Corine daar misbruik van maakt, haha, hoewel ook Corine uit eenzaamheid handelt. Ze geeft die cursus omdat ze dénkt dat ze iemand iets kan leren. Wat wel heel erg oldenosborn is: een coach die vooral lesgeeft om zelf te ontdekken waar het nu allemaal over gaat."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden