Plus Film

Of de 48ste film van Woody Allen leuk is? Mwah

A Rainy Day in New York is een beladen film. Niet vanwege de inhoud – dertien in een dozijn – maar omdat Woody Allen opnieuw werd beschuldigd van misbruik, waardoor de film bijna niet uitkwam.

I Get Lucky in the Rain, One Day,” kweelt Al Jolson aan het begin van A Rainy Day in New York. Terwijl het zoetgevooisde nummer verdergaat – “Next Moment You Came Along / Then the Heaven Smiled at Me / My Heart Said: How Lucky Can You Be” – rollen de namen van de cast en crew door het beeld: witte, klassieke, gecentreerde letters tegen een zwarte achtergrond.

Vervolgens worden de twee love interests geïntroduceerd, in gevatte voice-overs. Gatsby (rijzende ster Timothée Chalamet) is een verwende, intellectuele dromer uit de Upper East Side, die naar een prestigieuze liberale kunstacademie is gegaan omdat zijn moeder dat wil. Hij heeft een fortuin verworven met poker, waarvoor hij de inzet heeft verdiend met het gokken op paardenracen.

Gatsby houdt het met Ashleigh (rijzende ster Elle Fanning), een mooie, ambitieuze blondine uit Tucson Arizona, die ervan droomt de Pulizterprijs te winnen met een schoolkrantinterview met een getroebleerde arthouse­regisseur. Ashleigh rijgt de ‘totally’s’ en andere stopwoordjes aaneen; als ze alcohol drinkt, verliest ze haar zelfbeheersing.

Flauw en tandeloos

A Rainy Day in New York, zoals de titel al aangeeft (voor het grootste deel) gesitueerd in Allens geliefde thuisstad New York, is in alles een typische Woody Allenfilm, met Chalamet als het personage dat Allen vroeger zelf placht te spelen in zijn films en Fanning als het net iets jongere object van zijn verlangen. Aardig zolang het duurt, maar net als de meeste van zijn recente films waarin Allen het glibberige pad van de liefde in beeld brengt ook wel flauw en tandeloos. Dertien in een dozijn.

Dat Allens 48ste een beladen film is geworden, heeft dan ook andere redenen. A Rainy Day in New York lag bijna een jaar op de plank, omdat Allen sinds het begin van de #MeToobeweging onder vuur is komen te liggen. Dat was nadat een 25 jaar oude aanklacht van misbruik van zijn adoptiedochter Dylan Farrow door zijn vervreemde zoon Ronan Farrow – winnaar van een Pulitzerprijs en degene die Harvey Weinsteins misbruik aan de kaak stelde in The New Yorker – nieuw leven was ingeblazen.

Selena Gomez en Timothée Chalamet in A Rainy Day in New York.

Even recapituleren: nadat zijn relatie met Mia Farrow was stukgelopen, begon Allen – hij was destijds 56 – een relatie met de 21-jarige Soon-Yi, adoptiedochter uit een eerder huwelijk van Farrow. Volgens broer Moses Farrow jutte een woedende Mia hem en de andere kinderen vervolgens op tegen Allen. Dylan Farrow beweert sindsdien dat ze op haar zevende is misbruikt door haar adoptie­vader.

Hoewel die claim door rechters in twee staten onbewezen wordt geacht, verklaarden tal van actrices én acteurs – onder wie Greta Gerwig, Ellen Page, Mira Sorvino en ­Colin Firth – er spijt van te hebben dat ze ooit met Allen hadden samengewerkt. Ook Timothée Chalamet, Selena Gomez, Rebecca Hall en Griffin Newman verontschuldigden zich nog vóór de release voor hun medewerking aan de film en schonken hun gages aan goede doelen. Een voor een linkten ze Allen aan de Time’s Up- en #MeToo-beweging, terwijl de beschuldigingen niet over structureel seksueel grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer gingen, maar een (niet bewezen) enkel geval van aanranding van een minderjarige betroffen.

Verbroken contract

Hoe het ook zij, de publicitaire druk werd zo groot dat filmstudio Amazon A Rainy Day in New York niet meer wilde/durfde uit te brengen. Sterker: Amazon verbrak het contract dat met de filmmaker was gesloten voor nóg twee films en een serie (Allen eiste daarop een schadevergoeding van 68 miljoen dollar, de zaak loopt nog).

Vorige week werd bekend dat A Rainy Day in New York, die vorig jaar al werd verwacht op het festival van Cannes, alsnog zijn festivalpremière krijgt in Frankrijk, op 6 september op het Deauville American Film Festival, om precies te zijn. En vanaf deze week kan het Nederlandse ­publiek – na het Poolse, Litouwse en Griekse – al kennisnemen van de 48ste speelfilm in vijftig jaar van de inmiddels 83-jarige filmmaker.

“Waarom zijn oudere mannen toch zo aantrekkelijk?” verzucht een tikje aangeschoten Ashleigh ergens in A Rainy Day in New York. Zij heeft ruim keus; de ene na de andere volwassen man valt als een blok voor de charmes en de ‘onbedorven eerlijkheid’ van het jonge meisje – van de getroebleerde gerenommeerde arthouseregisseur (Liev Schreiber), die ontevreden is over zijn nieuwste film (‘Twee uur existentiële bagger, gemaakt met een budget van 70 miljoen dollar’), tot zijn scenarist (Jude Law). Een Spaanse steracteur annex sekssymbool (Diego Luna) liegt dat hij vrijgezel is en probeert haar direct te bespringen.

Leuk? Mwah. Ingewikkeld? Het is vooral belegen. 

A Rainy Day in New York

Regie Woody Allen
Met Timothée Chalamet, Elle Fanning, Selena Gomez, Jude Law, Diego Luna, Liev Schreiber
Te zien in Cinecenter, City, Eye, Filmhallen, The Movies, Tuschinski

Geen Woody in 2018

Omdat de uitbreng van A Rainy Day in New York ten gevolge van de #MeToo-controverse werd opgeschort, had Woody Allen in 2018 voor het eerst sinds 1981 geen speelfilm in de Amerikaanse bioscopen. Sinds zijn speelfilmdebuut Take the Money and Run (1969) heeft Allen bijna elk jaar een speelfilm geschreven en geregisseerd; alleen in 1970, 1974, 1976, 1981 en 2018 was er geen nieuwe Woody Allenfilm te zien in de theaters. Inmiddels is Allen toch weer begonnen aan een nieuwe film (werktitel Wasp 2019), in Spanje, mét grote sterren, onder wie Oscarwinnaar Christoph Waltz, Gina Gershon, Louis Garrel en Sergi López.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden