PlusAchtergrond

Oergevoel op de harp vertolkt op Huiskamerfestival

Tijdens het Huiskamerfestival voeren harpiste Lavinia Meijer en acteur Sabri Saad el Hamus Arnon Grunbergs monoloog De mensheid zij geprezen op. ‘Je wordt heen en weer geslingerd tussen emoties.’

Harpiste Lavinia Meijer: ‘De harp is breed inzetbaar. Daardoor heb ik op de meest waanzinnige locaties kunnen spelen.’Beeld Corbino

Het begon vijftien jaar geleden in de Wilhelminastraat in Amsterdam-West. Er woonden veel kunstenaars die elkaar nooit zagen optreden. Daniel van Veen, Ernst van der Pasch en Dorien Haan besloten daarom een klein festival te organiseren in zes huiskamers. Bezoekers konden thuis of bij hun buren kijken naar een aantal korte optredens van kleinkunstenaars, cabaretiers, musici en acteurs. Het Wilhelmina Huiskamerfestival was geboren en groeide jaar na jaar. Omdat het festival zich steeds meer over de stad verspreidde, is de naam vorig jaar veranderd in Huiskamerfestival Amsterdam.

Met dertig man op elkaars lip zitten is dit jaar even geen optie; daarom wijkt de organisatie (hopelijk) eenmalig uit naar grotere locaties. Op 4 september strijkt het festival neer in de ­Botanische Tuin Zuidas, op 5 september in Q-Factory in Oost en op 6 september in de Tolhuistuin. 11 en 12 september is de finale in De Hallen en Theater De Krakeling op het Westergasterrein.

Een van de klappers in de programmering is een samenwerking tussen harpiste Lavinia ­Meijer en acteur Sabri Saad el Hamus. Op 12 september (19.00 en 21.15 uur) zal Meijer de acteur muzikaal begeleiden tijdens zijn voordracht van De mensheid zij geprezen, een monoloog waarin schrijver Arnon Grunberg de homo sapiens door de mangel haalt.

Oergevoel

Meijer is groot fan van die tekst. “Hij sluit goed aan bij wat mij aantrekt in muziek. De lichte en donkere lagen die samen een soort oergevoel teweegbrengen. Grunberg heeft het natuurlijk over de slechte kanten van de mens, maar doordat hij het zo luchtig brengt, word je constant heen en weer geslingerd tussen verschillende emoties. Ik denk dat dat ook wel een mooie beschrijving is van het leven.”

El Hamus heeft Grunbergs monoloog al vaker gespeeld. Toen Daniel van Veen de acteur en de harpiste op dezelfde avond programmeerde, stelde hij voor dat de twee samen iets zouden doen. Meijers nieuwsgierigheid was meteen gewekt.

“Het leek me interessant om een nieuwe versie van De mensheid zij geprezen te maken in combinatie met muziek. Wat doet dat met de tekst? Wat verandert er wel of niet aan de betekenis? Dat creatieve proces is wat mij zo aantrekt in de kunst. Philip Glass, mijn grote inspirator, verbindt muziek altijd met de wereld om zich heen. Dat vind ik erg belangrijk. We kunnen zoveel van elkaar opsteken.”

De harp leent zich volgens Meijer bij uitstek voor kruisbestuivingen met andere disciplines. “Het is een heel breed inzetbaar instrument. Daarom heb ik al op de meest waanzinnige locaties kunnen spelen. Er zijn veel ruimtes waarin een vleugel bijvoorbeeld akoestisch niet goed tot zijn recht komt. De harp heeft een heel fijne klankkast, waardoor de muziek altijd draagt, of het nu een kleine of grote setting is, of de ruimte nu droog is of niet. De harp staat mij toe om experimenten aan te gaan en mijn artistieke hart te volgen.”

Knutselen met materialen

Meijer en El Hamus zijn inmiddels aan het repeteren. “We maken eigenlijk een nieuwe compositie. Je legt twee lagen op elkaar en zoekt hoe je ze samen kunt brengen. Hoe werkt dit emotioneel? Wat is de timing? Wanneer ga ik muzikaal mee met de tekst en wanneer breng ik een ­contrast aan? Het is een monoloog, waar nu een díaloog bijkomt. We knutselen met onze materialen.”

De harpiste zal eigen werk laten horen, maar ook dat van onder anderen Philip Glass en Radiohead. Ze doet echter niet alleen dienst als muzikante. “Voor Sabri opkomt, klinkt er een vrouwenstem die vertelt hoe erg hij is. Dat hij altijd te laat komt, met niets rekening houdt en barbaarse trekjes heeft. Die rol speel ik nu, om zo nog wat extra dynamiek toe te voegen. Dat is heel leuk. We maken deze voorstelling voor het Huiskamerfestival, maar we willen hem zeker ook op andere plekken gaan spelen.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden