Plus Achtergrond

Ode aan de koning van de sequensen: Michel Legrand

Als tiener viel pianist Cor Bakker voor de muziek van Michel Legrand. In het Concertgebouw eert hij de begin dit jaar overleden filmcomponist met Le grand Michel Legrand.

Muzikant en componist Michel Legrand. Beeld Sygma via Getty Images

In 1998 had Cor Bakker hem te gast in zijn toenmalige tv-show Cor & Co. Hij was gewaarschuwd voor het divagedrag van Michel Legrand, maar moest toch even slikken toen de Franse componist hem al bij de repetities stijfschold. “Hij wilde You must believe in spring zingen. Vroeger was hij een goede zanger, nu zong hij kneitervals. Ik dacht hem te helpen door op de piano de melodie te spelen, dat is mijn tweede natuur als begeleider.”

Legrand, een gevorderde zestiger toen, rea­geerde furieus. “Never play the melody! Never! Never! Never!” doet Bakker hem na in Engels met Frans accent. “Ik voelde me als een hond die onder de tafel werd geschopt. Maar later, tijdens de uitzending, was hij poeslief. Na afloop omhelsde hij me zelfs.”

Op zijn laptop laat Bakker een fragmentje zien uit de bewuste uitzending. Legrand zingt You must believe in spring inderdaad vals als een kraai. “En bij de repetities was het nog veel erger.” Vergoelijkend: “Het is ook een heel moeilijk stuk, hoor.”

Nog een fragmentje uit Cor & Co, dat wél laat zien en horen wat een muzikaal genie Legrand was. Als Bakker hem vraagt te improviseren op de ‘reclamepingel’ van RTL en het melodietje even voorzingt, bouwt de Fransman het direct om tot een compleet muziekstuk. Ongelooflijk knap. Bakker: “Het klinkt zweverig, wat ik normaal gesproken helemaal niet ben, maar toen ik daar zo naast hem zat op de pianokruk, voelde ik zijn talent. Het was alsof ik het kon vastpakken zelfs. Hij had echt een aura om zich heen.”

Stukken worden minispeelfilms

Zanger, jazzpianist, arrangeur en dirigent, de begin dit jaar op 86-jarige leeftijd overleden Legrand was het allemaal. Maar het meest was hij toch componist, van filmmuziek welteverstaan. Hij schreef de muziek voor ongeveer 250 speelfilms en tv-series, wat hem een karrenvracht aan Oscars, Grammy’s en andere onderscheidingen opleverde. “Echt alles wat hij schreef is goed,” zegt Bakker. “Er zit niets zwaks tussen.”

Filmmuziek staat centraal in Le grand Michel Legrand, het eerbetoon aan de Franse grootmeester op 25 juni in het Concertgebouw. En daarbij wordt flink uitgepakt. Bakker zelf zit vanzelfsprekend aan de piano en neemt zijn vaste bassist en drummer mee, maar er zijn ook het negentigkoppige Philips Symphonie Orkest en het maar tien koppen minder tellende Nederlands Concertkoor.

De vocale solisten op de avond zijn Noortje Herlaar en Jon van Eerd. “Dat zijn misschien geen namen die je in dit verband meteen verwacht, vooral Jon niet, die toch in de eerste plaats acteur is, maar ze zijn allebei heel goed, zeker in hun tekstbehandeling. Ze maken van de stukken echt minispeelfilms. Legrand ging zelf ook zo secuur om met het werk van tekstschrijvers. Die teksten pasten in zijn muziek als een hand in een handschoen.”

Cor Bakker was een tiener toen hij het werk van Legrand leerde kennen. “Ik had de leeftijd om van pop te houden, maar had daar niets mee. Ik hield van Louis van Dijk en Rogier van Otterloo, muziek uit de Willem Duyshoek. Op een plaat van Louis stond Windmills of your mind, wat ik het allermooiste stuk van Legrand vind.”

Wat typeert de Legrands muziek? “Hij is echt de koning van de sequensen, notenreeksen die telkens in een andere toonhoogte worden herhaald. In de barok kwam dat vaak voor, maar ook de composities van Legrand zitten er vol mee. Hij doet dat heel slim, heel muzikaal, al die stukjes vormen echt één geheel. Dat maakt een nummer als Windmills of your mind tot zo’n enorme oorwurm.”

Niet zomaar muziek

Nog meer dat Legrand typeert? “Ik ben een enorme harmoniefetisjist. Daarom heb ik ook zo weinig met popmuziek, die meestal uitgaat van wat ik kampeerakkoorden noem. Ik houd van mooie harmonieën en op dat gebied zit je goed bij Legrand. Wat die man allemaal uithaalt in zijn muziek. In één liedje wisselt hij gerust zes keer van toonsoort. Het is heel complex, maar het klinkt niet zo. Een leek hoort wel dat dit niet zomaar muziek is, maar die leek wordt niet weggejaagd. Dat tekent Legrand ook: hij blijft altijd toegankelijk.”

You must believe in spring, het stuk dat Legrand in Cor & Co zo vals zong, zal Cor Bakker in het Concertgebouw solo spelen. “Daar kun je zo veel mee. Ik ga er op improviseren in de geest van Legrand, vol sequensen dus en prachtige harmonieën. Maar het wordt niet zo’n improvisatie waarbij ik heel ver van het oorspronkelijk idee afdrijf, ik houd het stuk in ere. Tijdens het spelen stel ik me voor dat Legrand naast me zit. Het zou mooi zijn als hij, waar hij ook is, na afloop zegt: ‘Goed zo, jongen.’”

Le grand Michel Legrand, Concertgebouw, grote zaal, Amsterdam, 25/6, kaarten via www.concert­gebouw.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden