PlusInterview

Nyassa Alberta vertolkt ‘powervrouw’ Tina Turner in musical

Voor Nyassa Alberta betekent haar vertolking van Tina Turner in de musical Tina een eerste grote hoofdrol in Nederland. ‘Ik wil haar vooral als vechter neerzetten. Ze was al vroeg een powervrouw.’

Nyassa Alberta vertolkt in 22 liedjes en ruim 2,5 uur het leven en werk van de Amerikaanse zangeres.Beeld Manuel Harlan

Of Tina Turner er zondag bij is in het Beatrix Theater in Utrecht blijft een goed bewaard geheim. Maar áls de 80-jarige zangeres verschijnt bij de première van de musical over haar bewogen leven, hoopt hoofdrolspeelster Nyassa Alberta op meer tijd dan bij hun eerste ontmoeting. “Toen zijn we wel op de foto gegaan, maar de tijd was te kort om ook maar een woord te wisselen.”

Alberta (37) speelde eerder in de Duitse versie van Tina, als alternate van de hoofdrolspeelster. Turner was bij de eerste voorstelling. Alberta: “Maar als alternate ging de aandacht natuurlijk niet direct naar mij uit.”

Zondag is dat anders. Alberta vertolkt in 22 liedjes en ruim 2,5 uur het leven en werk van de Amerikaanse zangeres. “Als ze komt – haar gezondheid is niet perfect – hoop ik enorm op een momentje. Al is het maar één minuut. Om haar even te vertellen hoe eervol ik het vind om haar te mogen spelen.”

Alberta, geboren in Groningen, werkt al 13 jaar in Duitsland. Ze speelde grote musicalrollen in onder meer The Bodyguard en Sister Act. Producent Albert Verlinde, die bij audities in Nederland geen geschikte kandidaat voor de hoofdrol had gevonden, reisde naar het Operettenhaus in Hamburg om Alberta aan het werk te zien. Alberta: “Gelukkig vereist de rol zoveel concentratie en inspanning dat je geen tijd hebt om na te denken over wie er in de zaal zit. Ik heb gewoon gespeeld zoals ik het op dat moment kon.” Het bleek voldoende om Verlinde te overtuigen.

Diabolische echtgenoot

Hoe speel je de vrouw die geldt als de Queen of Rock & Roll, die uit de as herrees nadat ze haar diabolische echtgenoot Ike ontvluchtte en die als begin veertiger nog transformeerde van has-been naar absolute wereldster? Alberta, die in Duitsland al meer dan 100 voorstellingen speelde, wil Turner vooral als vechter neerzetten, vertelt ze. “Al vroeg was ze wat tegenwoordig een powervrouw heet. Ze heeft haar opvolgers een belangrijke les geleerd: ‘Geef nooit op. Hoe hopeloos de situatie ook lijkt, blijf hard werken.’ Het verhaal van de voorstelling brengt die levensinstelling duidelijk naar voren.”

De musical richt zich niet alleen op de roemruchte Ike & Tina Turner Revue, die in de jaren 60 en 70 als een showbizzfabriek op wielen door de VS trok. Die machinerie bestuurde Ike met harde hand. De zwaarste klappen waren voor de zangeres die ook nog de echtgenoot van de baas was. Nadat Tina Turner zich in 1976 had weten te ontworstelen aan Ikes ijzeren greep, wachtte haar behalve vrijheid vooral een vlugge afdaling van de showladder. Ze was eind dertig en een gescheiden, zwarte vrouw. In de keiharde én gesegregeerde platenindustrie van die jaren betekende dat twee woorden: niet verkoopbaar.

“Ze moest vanaf nul beginnen,” zegt Alberta. “Ike plukte haar kaal en ze liep aanvankelijk overal tegen gesloten deuren op. Ze heeft alle nee-zeggers moeten overtuigen. Ook die periode heeft haar gemaakt tot de vrouw die ze uiteindelijk is geworden. Ze heeft zich niet laten tegenhouden door vooroordelen.”

In hoeverre herkent Alberta, dochter van een Surinaamse moeder en een Antilliaanse vader, zich in Turners strijd? “Er wordt wel gezegd dat je als zwarte actrice of zangeres nog steeds veel harder moeten werken om hetzelfde te bereiken,” weet ze, “maar ik zelf heb me nooit achtergesteld gevoeld. Als ik auditie doe, zijn de makers van de voorstelling waarschijnlijk op zoek naar een type zoals ik.”

Maar, zegt ze: “Er is wel speelruimte. In historische stukken ligt de huidskleur van de hoofdrolspelers min of meer vast, maar waarom zou bijvoorbeeld Donna uit de Abbamusical Mamma Mia! niet gekleurd kunnen zijn?”

Alberta merkte pas dat ze anders was dan de norm toen ze in Duitsland aan de slag ging. “Ineens lagen de zaken anders dan toen ik opgroeide. Ik werd aangestaard als ik ergens binnen liep, alsof ze nog nooit een donkere vrouw hadden gezien. Een buurman kwam een keer melding maken van wateroverlast. ‘Dat heb jij in Afrika natuurlijk nog nooit meegemaakt,’ zei hij erbij. Ik kon hem niet aan zijn verstand brengen dat ik in Nederland ben geboren.”

Iconische hits

De musical kent een lange ontstaansgeschiedenis. Er tourden al eens onofficiële theatervoorstellingen met iconische hits als Private Dancer en Proud Mary over de wereld, maar producent Joop van den Ende wil er eentje met de zegen van Turner zelf. Hij nodigde de zangeres bij hem thuis uit en presenteerde uiteindelijk een script van Kees Prins en Frank Ketelaar. De Amerikaanse Katori Hall verfijnde het scenario. Na een première in Londen, volgde na Duitsland ook New York. Daar loopt de voorstelling nog steeds. Nederland wordt het vierde land.

Betekent de hoofdrol voor Alberta het begin van een glanzende carrière in haar geboorteland? Ze is voorzichtig: “Ik ben gewend geraakt daar te gaan waar werk is. In Duitsland kreeg ik kansen die ik in Nederland niet kreeg. Ik ben van het land gaan houden. Ik zie deze stap simpelweg als een vergroting van mijn werkterrein.”

Tina – The Tina Turner Musical, Beatrix Theater Utrecht, t/m 31/5

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden