Nyassa Alberta is een voortreffelijke Tina Turner

Nyassa Alberta schittert als Tina Turner. Beeld Manuel Harlan

Tina - De Tina Turner Musical bevat een ijzersterk verhaal en een geweldige hoofdrolspeelster. De tweede helft is iets minder spetterend dan de eerste, maar dat wordt goedgemaakt met een opzwepende finale.

Bijna vijftien jaar lang heeft Anna-Mae Bullock er flink van langs gekregen van haar man Ike Turner. Zij ­onderging dat geruime tijd tamelijk gelaten. De cokeverslaafde rock-’n-rollmaster had haar ten slotte eind ­jaren vijftig in Saint Louis ontdekt, had haar de artiestennaam Tina Turner gegeven en de man was gewoon de baas. Zoals ook haar dominee-­vader het doodnormaal vond dat hij de baas was van een katoenplukteam, de lokale kerk én het gezin. En dat gezag ging ook gepaard met klappen. Maar toen Ike zijn riem pakte om haar zoon af te rossen, stond de moederleeuwin op en beukte en schopte haar man.

Ongelooflijk talent

Op dat moment gaat er een golf van enthousiast gejoel door het Beatrix Theater. Men stapt nog net niet het podium op om haar een handje te helpen. Het publiek is diep onder­gedompeld in het levensverhaal van Tina en voelt mee met alles wat er op het podium gebeurt.

Dat is de ­verdienste van Katori Hall – de schrijfster uit Memphis die het ­basisscript van Frank Ketelaar en Kees Prins persoonlijker, heftiger en meer ‘southern’ heeft gemaakt –, ­regisseur Phyllida Lloyd (die ook in Londen de regie heeft gedaan), maar vooral van Nyassa Alberta. Wat een ongelooflijk talent is dat. Gouden keuze van producent Albert Verlinde. Tien jaar heeft zij zich verstopt in Duitsland, waar zij dragende rollen speelde in onder meer The Lion King en Elton Johns Aida. Maar belangrijker is dat zij zich warm heeft kunnen lopen als de ‘alternate’ Tina in de Duitse versie van de musical, die ­vorig jaar maart in Hamburg opende.

Dit is een musical waar we naar hebben verlangd: een eigen productie van Stage, met een ijzersterk verhaal, goddelijke muziek en een hoofdrolspeelster die we nooit meer moeten laten gaan. Alberta, als de ‘James Brown in minirok’, beheerst de twee belangrijkste krachtelementen van Tina Turner: de explosieve, sexy dans en een 220 volt-stem. Zij blijft met de gemak overeind tegenover de wall of sound van producer Phil Spector. Nadeel in de duetten is wel dat zij haar medevocalisten volkomen van het podium blaast. Zij krijgt wel krachtig tegenspel van ­Juneoer Mers als Ike en wordt meesterlijk ondersteund door een swingende groep dansers/zangers en een band onder leiding van Marco Braam, die Tina Turners overgang van soul naar pop perfect beheerst.

Het levensverhaal van Tina Turner wordt keurig in twee delen gepresenteerd. Voor de pauze de scheiding van haar ouders, opvoeding door oma, rising star in The Ike & Tina Turner Revue, met een elektrisch ­geladen uitvoering van River Deep, Mountain High in de studio van Phil Spector. Na de pauze (en de break-up met Ike) volgt de miraculeuze comeback van de veertigplusser via Engeland, met hits als Private Dancer en Tonight. Aanvankelijk ziet Capitol Records ­helemaal niets in de ‘te oude’ Turner, maar zij wordt een gouden artiest voor de platenmaatschappij.

Marco Borsato-dramatiek

De eerste helft van Tina is meeslepend en vlekkeloos, de tweede helft iets meer een toneelstuk met liedjes. Ook is het niet helemaal bevredigend dat veel liedjes, die het verhaal verder moeten helpen, vertaald zijn door Han Kooreneef met de nodige Marco Borsato-dramatiek. We horen toch liever What’s love got to do with it en We don’t need another hero dan Denk niet dat het liefde is en Niemand hier heeft helden nodig. Ter compensatie krijgt de musical als finale een opzwepend miniconcert met natuurlijk het zeer toepasselijke Simply the Best.

Tina - De Tina Turner Musical

Door Stage Entertainment Nederland
Gezien Beatrix Theater Utrecht, 9/2