Plus Tijdschrift

Nummer 25 van ‘de meest verfijnde publicatie in de wereld’

Het 25ste nummer van het onregelmatig verschijnende tijdschrift Furore – op de cover als ‘De meest verfijnde publicatie in de wereld’ omschreven – is verschenen. De officiële titel: JANU, 2020.

Furore nr. 25 verscheen zondag. Het blad bestaat 45 jaar. Beeld -

Afgelopen zondag werd bet 25ste nummer van Furore gepresenteerd op de Beurs van Bijzondere Uitgevers in Paradiso. Een heugelijk feit, omdat het blad daarmee 45 jaar bestaat.

In het voorwoord van Furore, vertelt hoofdredacteur Piet Schreuder (als grafisch vormgever is hij ook de maker van het onregelmatig verschijnende De Poezenkrant), dat er twee soorten Furores zijn; namelijk ‘de specials (‘Wenen’, ‘Mexico’, ‘Le Ballon rouge’, ‘ Beatles’) of de van-alles-watnummers. Die laatste soort bevat voor elk wat wils. Dit is er zo een.’

Interessante weetjes

In de lezersrubriek ‘De postman belt altijd 2x’ wordt onder meer gereflecteerd op nummer 24, dat in zijn geheel aan The Beatles was gewijd. En niet door de minsten! Berend Boudewijn (‘Ik word duizelig van alle interessante weetjes’), Tom Egbers en muzikant Van Dyke Parks schreven een briefje.

En wat dacht u van deze: ‘Thanks for sending me those great reminders of the past. Fun to see them again. Cheers, Paul.’ (Office of Sir Paul McCartney, London). Zou het echt? Mooi is ook de foto van een lezeres die nummer 24 zag staan in de schappen van boekwinkel Hennesey & Ingalls in Los Angeles.

Hoesfoto

Goed. In nummer 25 is er voor elk wat wils. Zoals een reconstructie van de dood van fotograaf Sanne Sannes in 1967, een herwaarderend stuk over zangeres Rita ‘Laat me alleen’ Hovink (1944-1979), en een diepgravend onderzoek naar de foto’s van Liverpoolse straten die zijn gebruikt in de Beatlesfilm Yellow Submarine (1968). En de wordingsgeschiedenis van de hoesfoto van de eerste lp van Elvis Presley: Elvis Presley.

‘Op 23 maart 1967 vond de al bij leven legendarische fotograaf Sanne Sannes de dood bij een auto-ongeluk. Over dit verkeersongeluk zijn diverse publicaties verschenen die nogal wat onjuiste of onvolledige informatie bevatten.’ 

Aldus de intro bij het stuk van Bob Polak over het van Sanne Sannes. Het is een soort reconstructie, ‘waarheidsvinding’ staat boven het stuk, van de laatste dag van Sannes. Waarin het een en ander recht wordt gezet: hoeveel mensen er nu precies in de tegen een boom geknalde Fiat 1500 zaten, en wat hun namen waren. En was de oorzaak van het ongeluk drank of gladheid op de weg?

Fraai is ook het stuk waarin we Rita Hovink (opnieuw) leren kennen, en waarin wordt verhaald over de minutieuze reproductie van haar debuutalbum Love Me or Leave Me (1669), waarmee ze eindelijk serieus genomen moet worden als jazzzangeres. ‘Wat een stem had dat mens!’ (Op 15 januari is een uitzending van Andere tijden aan haar gewijd.)

Het stuk over de Beatlesfilm Yellow Submarine is door Piet Schreuders zelf geschreven. Zeer gedetailleerd, en Berend Boudewijn zal er vast weer duizelig van worden. Kijken of Sir Paul in nummer 26 weer zal reageren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden