Plus

NPO wil graag een beetje Netflix worden. Mag dat?

De NPO wil fors inzetten op video-on-demand. Hoe wil de publieke omroep voet aan de grond krijgen in de wereld van Netflix?

De Nederlandse dramaserie en kijkcijferhit Klem uit 2017, met Georgina Verbaan, Jacob Derwig en Barry Atsma Beeld NPO 1

1. Wat gaat er veranderen?
In het concept Jaarplan Video 2019, dat De Telegraaf in handen kreeg en online zette, staan veel ideeën over de toekomst van de videotak van de NPO. Zo moeten er volgend jaar minder programma's worden gemaakt (nu zijn dat duizend unieke titels per jaar), krijgen verhalende docuseries voorrang op losse documentaires en moeten de drie tv-zenders een duidelijker karakter krijgen.

Het opvallendste plan is de ambitie om de grootste Nederlandse video on demand-dienst te worden en daarmee partij bieden aan Netflix en Videoland, de streamingdienst van RTL. Compleet met betaalmuur en veel series die fijn in één ruk zijn uit te kijken. Want dat is het 'nieuwe kijken', aldus de NPO in het jaarplan.

2. Waarom is dat nodig?
De publieke omroep probeert al jaren om jonge kijkers aan zich te binden. Dat is niet eenvoudig: jongeren kijken steeds minder lineaire televisie en steeds meer als het hen uitkomt. De Raad voor Cultuur luidde in februari al de noodklok.

Volgens directeur Jeroen Bartelse voert de NPO een 'achterhoedegevecht' en is zij niet 'daar waar de kijker is': online. Om te concurreren met de grote videodiensten moet de NPO mee in de vaart der volkeren.

Een andere reden voor de NPO om haar heil te zoeken in een betaald on demandmodel is ­financieel van aard. De STER-inkomsten lopen in rap tempo terug en het kabinet wil 60 miljoen euro bezuinigen op de publieke omroep. Het gratis aanbieden van alle content zou ­financieel niet haalbaar zijn.

3. We hebben toch al NPO Start Plus?
Klopt, en zo zal de videodienst ook blijven heten. Voor 2,95 euro per maand kun je nu een abonnement afsluiten waarmee je programma's langer na uitzending terug kan kijken dan op NPO Start (de nieuwe versie van Uitzending Gemist). Die betalende kijkers worden niet gehinderd door reclame, en zien de programma's in een hogere beeldkwaliteit.

Om meer mensen te verleiden tot zo'n betaald NPO-abonnement wordt volgend jaar volop ingezet op 'bingeable' materiaal. Nieuwe series zullen niet exclusief achter een betaalmuur komen, benadrukt de NPO in een reactie op het uitgelekte rapport; de afleveringen blijven eerst op lineaire televisie te zien en minstens een week gratis online terug te kijken.

Maar wie extra betaalt (in de toekomst misschien meer dan die paar euro) kan straks na de eerste uitzending van een drama- of docuserie naar believen de rest achter elkaar uitkijken op NPO Start Plus. Ook wil de NPO de dienst technisch aanscherpen en uitbreiden met materiaal uit de oude doos, zoals Jiskefet en Kruimeltje. Voor die luxe betaal je.

4. Hoe zijn de plannen gevallen?
Nadat De Telegraaf afgelopen weekend heeft bericht over een betaalmuur waarachter de NPO exclusief programma's wil zetten, reageerde mediaminister Arie Slob (ChristenUnie) not amused. "Ze kunnen niet NPO Start zonder overleg achter een betaalmuur zetten."

Ook oppositiepartijen waren boos over de uitgelekte plannen. Zowel de SP als de PVV vindt het onbestaanbaar dat mensen opnieuw moeten betalen voor programma's die met publiek geld zijn bekostigd.

Marianne Zwagerman, mediacriticus bij BNR Nieuwsradio, stelt in een column: 'Het feit dat Netflix in een moordend tempo voet aan de grond kreeg in Nederland en steeds meer kijkers weet weg te trekken, tegen betaling, betekent niet dat wij voortaan extra willen betalen voor programma's die we voorheen free to air konden zien!'

Lennart van der Meulen (VPRO) benadrukt dat hij voorstander is van een goedwerkende online omgeving - oftewel NPO Start.

"Daarnaast kan er best een betaalde omgeving zijn, maar dan voor programma's die je anders niet kunt financieren. Zomergasten is nu bijvoorbeeld vanwege de rechten op fragmenten onbetaalbaar als je ze gratis zou vrijgeven. In een on-demandomgeving is dat wellicht wel mogelijk. Dat geldt ook voor speelfims. Maar het primaire belang van de publieke omroep ligt bij lineair en online."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden