PlusInterview

NPO-bazen geven uitleg over mislukte formats en hun ingrepen bij Radar en Andere Tijden

Wat gebeurt er bij de publieke omroep? Populaire, inhoudelijke programma’s worden ingekort of gewijzigd, terwijl nieuwe amusementshows floppen. NPO-bazen Frans Klein en Gijs van Beuzekom geven uitleg.

Frans Klein (links), directeur NPO Video, en Gijs van Beuzekom, netmanager NPO 2. Beeld Pim Ras Fotografie
Frans Klein (links), directeur NPO Video, en Gijs van Beuzekom, netmanager NPO 2.Beeld Pim Ras Fotografie

Frans Klein heeft sociale media amper bekeken de afgelopen weken. “Je moet je niet laten vergiftigen door alle reacties,” vindt de directeur Video van de NPO. “Je moet kunnen ontwarren: wat is écht de stemming in het land en wat zijn de smaakmakers die veel lawaai maken? En daarmee doe ik de kritiek niet af.”

Want kritiek was er volop. Journalistieke programma’s (Radar, Opsporing Verzocht, Opgelicht?!) leveren zendtijd in, het geschiedenisprogramma Andere Tijden dreigde helemaal te sneuvelen, terwijl de kijker wegloopt bij het geboden amusement.

“We zijn bezig met een aantal bewegingen,” aldus Klein. “Om te beginnen is het vernieuwen van onze programmering een continu proces. Ook zagen we dat mensen door corona meer lineaire televisie gingen kijken. Daarbij hebben we iets minder gekeken naar on demand. We moeten daar nu een inhaalslag maken en geld verleggen naar on demand. Dat is van vitaal belang, het kijkgedrag verandert snel.”

“Verder moet er geld worden vrijgespeeld voor de groei van Human, PowNed en WNL en mogelijke nieuwe toetreders. En ja, we moeten ook aan de jongere kijker denken.”

Jonge mensen kijken geen tv meer. Zijn die wel terug te winnen?

Klein: “We hebben in Nederland 6,5 miljoen 20- tot 49-jarigen. Dat is zo’n grote groep, die ga ik niet afschrijven. Jongere mensen, en zeker de groep van 20 tot 49, kijken nog héél veel televisie. Oké, momenteel zijn acht op de tien kijkers van NPO 1 vijftigplussers. Onze ambitie is die balans terug te brengen naar zeven op de tien. Dat kan, als de onderwerpen maar kloppen. Een goed voorbeeld is De Wereld Draait Door, waar een kwart van de kijkers tussen de 20 en 49 jaar was.” Netmanager Gijs van Beuzekom: “We moeten blijven vernieuwen.”

Met het vernieuwen wil het niet echt lukken, toch? Programma’s als Showcolade, De Bluffer, Tik M Aan en Dino’s Bezorgservice scoren zo slecht dat twee titels al van de buis zijn. De Bluffer is naar een later tijdstip verschoven.

Klein: “Het is ook een kwestie van pech. Soms, als je iets nieuws uitprobeert, gaan er dingen mis. Ik zei pas nog tegen de omroepen: ‘Als wij vijf jaar geleden Heel Holland Bakt hadden geïntroduceerd en het was niet met kwaliteit uitgevoerd, dan hadden we de discussie gevoerd: waarom gaat de publieke omroep taarten bakken?’ Jan Slagter (Omroep Max) heeft Showcolade omarmd. Hij dacht: ‘Als we het goed uitvoeren, kan het best ontspannen en hilarisch zijn.’ Maar het luistert héél nauw of het geapprecieerd wordt.”

De NPO-baas kan zich bij zo’n flop toch niet verschuilen achter Omroep Max?

Klein: “Ik verschuil me achter niemand. De NPO gaat over de programmering, de omroepen over de uitvoering en inhoud.”

Maar zo’n nieuw programma komt toch eerst langs uw bureau? Had u geen twijfels?

Klein: “De eerste selectie gebeurt door Remco (van Westerloo, netmanager van NPO 1, red.). Hij geloofde in het speelse format en keek onder meer naar de prestaties van Showcolade in het buitenland. Op basis daarvan leek het interessant om deze titel in de programmering op te nemen. Er is lef nodig voor vernieuwing. En nogmaals: soms gaat dat niet goed.”

Vernieuwend? De NPO lijkt de weg kwijt. Op journalistieke programma’s wordt beknibbeld, het amusement is pulp.

Klein: “Nu ontstaat er een beeld alsof we niet weten waar we mee bezig zijn. Het tegendeel is waar. Nog altijd gaat bijna 50 procent van ons totaalbudget op aan journalistieke, informatieve, educatieve en culturele programma’s. We horen nu steeds: waar is de journalistiek? Nou, volop op NPO 2 en ook op NPO 1, waar we Tijd voor Max, EenVandaag, De Vooravond, het NOS-journaal, Op1, Radar en Kassa uitzenden.”

“Ook veel gehoord: we zouden afscheid nemen van de vijftigplusser. Natuurlijk niet. Dat is absurd! Maar we willen als publieke omroep iedereen bedienen, dus óók de 20- tot 49-jarigen. Dat doen we goed met Oogappels, Even tot hier en nieuwe titels als Kamp van Koningsbrugge, De kinderen van Ruinerwold, Floortje blijft thuis, de series van Nick & Simon, Matthijs gaat door. We proberen de vernieuwingsagenda heel zorgvuldig te brengen.”

Dat blijkt niet uit de manier waarop is omgesprongen met een bekroond geschiedenis­programma als Andere Tijden. (Dat programma dreigde te sneuvelen. Vrijdag – nadat dit interview al was afgenomen – werd bekend dat het programma toch terugkeert, red.).

Van Beuzekom: “Natuurlijk begrijp ik de emoties van de makers, maar de kijkcijfers werden al geruime tijd minder. Daarnaast zien wij dat 20- tot 49-jarigen erg geïnteresseerd zijn in informatieve series die ze op elk moment kunnen terugkijken. Dáár willen we dan ook in investeren. Er komen on demand-series en documentaires op NPO 2 en NPO Start bij. Een goed voorbeeld is De Roze Revolutie, een nieuwe serie over de geschiedenis van de lhbtq-gemeenschap die deze week is gestart.”

Klein: “Er wordt zo harteloos gepraat over de manier van programmeren. Niet de eerste keer overigens. We maakten dit ook mee met Sesamstraat, Brandpunt en Lingo.”

Van Beuzekom: “We moeten voortdurend ons best doen om de kijker naar de zender te krijgen, maar we hebben maar één zak geld. Er moeten dus keuzes worden gemaakt. Toen we Brandpunt vervingen door onderzoeksprogramma Pointer riep dat ook emoties op, maar Pointer is een succes dat vorige week nog een prijs kreeg voor een onlinevertelling.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden