NOS: NPO en DWDD toch niet betaald voor promotie koningslied

NPO Radio 2 en De Wereld Draait Door hebben geen geld gekregen voor de promotie van het Koningslied. De NOS meldde vanochtend dat dat het geval zou zijn, maar kwam daar in de middag op terug.

De omroep baseerde zich op een overeenkomst tussen de NPO en de Stichting Nationaal Comité Inhuldiging. De NOS had die overeenkomst opgevraagd op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (WOB). In die overeenkomst was een gedeelte bij 'programmakosten', waar NPO Radio 2 en De Wereld Draait Door staan genoemd, weg gelakt en onzichtbaar gemaakt. Dit omdat het om bedrijfsgevoelige informatie gaat. De NOS concludeerde dat daar een bedrag vermeld zou staan, maar dat bleek niet het geval. Er stond 'om niet', wat betekent dat er niet betaald is. Dat werd duidelijk toen de NPO de stukken vrij gaf.

'Achteraf vind ik ook dat we nog eens hadden moeten bellen', zegt NOS-hoofdredacteur Marcel Gelauff. 'Ook al hadden we dan het risico gelopen dat ze nog steeds niks hadden willen zeggen.'

Robert Kievit, mediadirecteur van BNN-VARA, noemt het 'slechte journalistiek'. 'Les één van de kleuterschool voor de journalistiek: hoor en wederhoor, check de feiten. De NOS heeft dat in dit geval niet gedaan', aldus Kievit in de Telegraaf. 'Dit is kwalijk en schadelijk voor BNN-VARA en De wereld draait door. Het programma opereert journalistiek volstrekt onafhankelijk. Dat uitgerekend de NOS zoiets publiceert zonder het te verifiëren, verbaast mij zeer. Juist de NOS noemt zichzelf altijd de vaandeldrager van de onafhankelijke journalistiek.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden