PlusInterview

Norah Jones: ‘Muziek is bedoeld om mensen te helpen in moeilijke tijden als deze’

Eigenlijk wilde Norah Jones helemaal geen nieuw album maken. Maar plotseling voelde de zangeres zich geïnspireerder dan ooit. ‘Muziek is bedoeld om mensen in moeilijke tijden als deze te helpen.’

Norah Jones: ‘Ik wilde gewoon lol maken, zonder de begrenzingen van een albumconcept. Dat pakte ontzettend goed uit.’Beeld Universal Music

Ze belt vanuit haar bed, vertelt ze onomwonden. Haar slaapkamer is dezer dagen een van de weinige plekken waar ze nog rust vindt. Waar anderen deze tijd van thuisbivak omarmen als moment van contemplatie, maakte Norah Jones (41) lange en intensieve dagen. “Ik heb kinderen van 4 en 6 jaar oud. Het was de afgelopen maanden vooral een kwestie van een momentje voor mezelf vinden,” zegt ze. “Ja, ik heb het thuisonderwijs voor m’n rekening genomen.” Met een lachje: “En ik vrees dat ik hopeloos heb gefaald.”

Jones had gepland haar zevende album Pick Me Up Off The Floor al begin mei uit te brengen. Daar kwamen vijf weken bij. De coronamaatregelen zorgden ervoor dat de productie van cd’s en vinyl vertraging opliep, legt Jones uit. “Ik wilde m’n album juist wel onder deze omstandigheden uitbrengen. Muziek is bedoeld om mensen te helpen in moeilijke tijden als deze. En daarbij had het ook geen zin te wachten tot alles weer voorbij is. Want wie weet hoe lang dat nog duurt?”

En zo verschijnt Pick Me Up Off the Floor, grotendeels gemaakt in kleine bezetting met Jones op haar vertrouwde plek aan de vleugel, zaterdag op reguliere wijze.

Dat de zangeres een jaar geleden helemaal geen plannen had een volledige plaat te maken, is nergens te horen. Ze is in vertrouwde vorm in kleine jazzy liedjes, gezongen met de fluisterzachte stem die haar debuutalbum Come Away With Me een verkoop van 27 miljoen stuks en acht Grammy’s bezorgde.

Vruchtbare sessies

Toch wilde Jones na haar omineus getitelde album Begin Again uit 2019 eigenlijk alleen nog losse nummers opnemen en uitbrengen, vertelt ze. “Het plan was verschillende schrijf- en opnamesessies te houden. Steeds met andere mensen met wie ik graag wilde werken. Gewoon lol maken, zonder de begrenzingen van een albumconcept. Dat pakte ontzettend goed uit. Ik ben niet eerder zo geïnspireerd geweest om te schrijven.”

Elke sessie, onder meer eentje met Wilco-frontman Jeff Tweedy, leverde meer op dan die ene single waarop Jones rekende. “Ik hield de liedjes bij elkaar in een speellijstje. Hoe vaker ik ze hoorde, hoe meer ik besefte dat het geen losse songs waren. Er was iets wat ze verbond. Het is tóch een album, bedacht ik.”

Deze spontane manier van werken is haar zo goed bevallen, dat ze die de komende jaren wil vasthouden. Ook wanneer die een volgende keer geen samenhangend album oplevert. “Ik geloof zeker dat het album nog toekomst heeft, maar losse liedjes passen meer bij de huidige, vlugge tijd. En ik merk hoe blij ik werd van al die nieuwe muzikanten om mee te mogen spelen.”

Op die manier kan de zangeres, zegt ze zelf, eindeloos door. Het is een bevoorrechte positie, beseft ze. Afgedwongen door de miljoenenverkopen van vooral Come Away With Me en opvolger Feels Like Home (2004). Op latere platen experimenteerde ze voorzichtig met folk (Not Too Late, 2007), americana (The Fall, 2009) en zelfs elektronica (Little Broken Hearts, 2012). Sindsdien ligt haar muzikale koers weer dicht langs die van haar eerste twee albums.

Genieten van muziek

Maar de rode draad is steeds dezelfde: het humeur van Jones bepaalt. “Ik heb geluk gehad,” zegt ze. “Ik heb altijd hard gewerkt en ongelooflijk succes behaald. Dat mag ik nu in mijn voordeel inzetten. Ik weet dat er veel artiesten zijn die die vrijheid niet hebben. Het zou zonde zijn er geen gebruik van te maken.”

Druk van buitenaf om de verkoopcijfers van eerder werk te benaderen, heeft ze daarbij amper gevoeld, stelt ze. “In het begin wist ik eigenlijk nauwelijks wat ik deed, volgde ik gewoon mijn gevoel. Toen dat zo succesvol bleek, heb ik me voorgenomen: ‘Ik ga nu niet proberen te bewijzen dat ik het nog een keer kan.’ Nee, ik wilde gewoon doorgaan met het genieten van muziek maken. Dat is namelijk steeds de basis geweest. En dat zal straks op mijn zestigste of zeventigste niet anders zijn.” 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden