NORAD volgt de Kerstman niet langer met Google, maar met Microsoft

De North American Aerospace Defense Command (NORAD), een militaire organisatie die het Amerikaanse en Canadese luchtruim bewaakt, volgt al sinds 1955 elk jaar met kerstmis de route van de Kerstman en zijn rendieren. Ook dit jaar is dat het geval, al hebben de gezamenlijke strijdkrachten nu Google verruild voor Microsoft.

De Kerstman vliegt door een 3D-kaartweergave.

Sinds 2007 werkt NORAD samen met Google bij het maken van interactieve kaarten waarop de Kerstman kan worden gevolgd, maar dit jaar is de organisatie een samenwerkingsverband aangegaan met concurrent Microsoft. Met behulp van diens zoekmachine Bing wordt op tweedimensionale kaarten aangegeven waar de Kerstman is langs geweest. Ook driedimensionale kaarten, zoals die met Google gemaakt werden, blijven bestaan. Daarvoor wordt nu samengewerkt met Cesium, een programma voor het maken van 3D-globes dat is gebaseerd op JavaScript.

Google heeft inmiddels aangekondigd dit jaar zelf met een 'Santa Tracker' te komen. Het Amerikaanse bedrijf uit Mountain View heeft naar eigen zeggen een 'nieuw algoritme' ontwikkeld, waarmee de locatie van de gulle pakjesbezorger 'met minutieuze precisie' kan worden gevolgd via Google Earth en Google Maps. NORAD heeft in een korte verklaring laten weten goed te spreken te zijn geweest over de samenwerking met Google, maar desondanks hebben beide partijen in overleg besloten niet met elkaar verder te gaan.

Traditie
De traditie van NORAD om de kerstman te volgen, is ontstaan op 24 december 1955, toen het Amerikaanse warenhuis Sears een advertentie plaatste in een lokale krant in Colorado Springs, met een oproep aan kinderen om de Kerstman te bellen. Het nummer dat stond afgedrukt was echter niet correct, en leidde de kinderen naar het Continental Air Defense Command (CONAD), de voorloper van NORAD. Colonel Shoup, die die avond dienst had, riep zijn medewerkers op om alle kinderen die belden een 'actuele locatie' van de Kerstman te geven.

Het jaar daarop werd de spontaan ontstane actie herhaald, en het groeide in de jaren daarna uit tot een traditie. Tot 1996 werd het grote publiek tijdens Kerstmis via hotlines, televisiekanalen, kranten, fonograaf en radio op de hoogte gehouden van de omzwervingen van de Kerstman. Sinds 1997 gebeurt dat via internet, waarbij mobiele apparaten en sociale media een steeds grotere rol zijn gaan spelen.

NORAD maakt gebruik van een grote groep vrijwilligers. Elke vrijwilliger handelt zo'n veertig telefoongesprekken per uur af, en het team ontvangt doorgaans zo'n 12000 e-mails en 70.000 telefoontjes uit meer dan 200 verschillende landen.

Vorig jaar volgden ruim 20 miljoen mensen de Kerstman via de site van NORAD, en dit jaar verwacht de site zo'n 25 miljoen bezoekers.

Zo ging het met Google.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden