Noorderslag viert verfrissend feestje

Eén van de publieksfavorieten, Alain Clark, op Noordeslag. Foto ANP/Dennis Beek Beeld
Eén van de publieksfavorieten, Alain Clark, op Noordeslag. Foto ANP/Dennis Beek

Naast mooie optredens van publieksfavorieten Alain Clark, Lucky Fonz III en de sprankelend soulvolle Giovanca was de vierentwintigste editie van Eurosonic/Noorderslag in Groningen muzikaal vooral verfrissend divers.

Na twee dagen vol matige en heel soms overtuigende Europese bandjes bleek het Nederlandse programma van Eurosonic/Noorderslag 2009 vooral sterk in de breedte. In de Oosterpoort presenteerde vaderlands talent zich zaterdag aan een mix van feestende Groningers en mensen uit de muziekindustrie.

Het eerste kippenvelmoment van de avond was er al om een uur of negen en kwam op naam van Kyteman. Deze 21-jarige Utrechter, die eerder opviel als trompettist bij Relax en Voicst, nam een half dozijn rappers en een begeleidingsband van blazers en violisten mee. Soms ingetogen en dan weer volop uitbundig dirigeerde de intens genietende Kyteman zijn hiphoporkest naar een mooie finale, waarin hij tijdens een gevoelige trompetsolo zijn eigen tranen niet kon onderdrukken.

Een goede avond was het ook voor de Nijmeegse groep De Staat, die deze week met het debuutalbum Wait for evolution hoog binnenkwam in de albumlijst. Het lukte de band aardig om het broeierige gevoel van de plaat over te brengen op het podium, maar sensationeel was het zeker niet. Veel spannender en donkerder was The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble, dat een met beats en strijkers georkestreerde instrumentale soundtrack speelde bij een stomme film van de Quay Brothers uit de jaren tachtig.

De grote zaal van de Oosterpoort stroomde vol voor de uitreiking van de Popprijs, die dit jaar naar De Dijk ging. De Amsterdamse kroegtijgers ondergingen de traditionele bierregen gelaten en trakteerden na een dankwoord van zanger Huub van der Lubbe de zaal op een greatest hits-set. ''Maak muziek, maak plezier voor jezelf, houd vol, na 29 jaar krijg je de Popprijs.''

Een deel van de Amsterdamse technoscene was met laptops naar Groningen gekomen, maar opnieuw bleek dat het voor hen niet echt een gelukkige plek is. Julien Chaptal en Rauwkost kregen de zaal aan het dansen met hun minimale funky techno, maar het door een bomvol programma (54 acts in zeven uur) overvoerde en over het algemeen meer gitaarminnende publiek gaf ze niet de aandacht die de internationaal misschien wel veelbelovendste Noorderslagartiesten van dit moment verdienden.

Wel lekker vol was het bij The New Earth Group, dat met lang uitgesponnen en dwarse sambajazzrock kon rekenen op de sympathie van vooral het oudere Noorderslagpubliek. Jongeren stond natuurlijk vooraan bij De Jeugd van Tegenwoordig, dat een succesvol jaar losjes afsloot met een show op het hoofdpodium. Vieze Fur vond het zo gezellig dat hij eerst besloot te gaan crowdsurfen en om daarna nog even zijn broek naar beneden te tekken.

Even later dook collega Dio in een ander zaaltje met een heel laag dak ook op de hooggeheven handen van het publiek. Terwijl hij tegen het systeemplafond aangeplakt hing, brulde de zaal zijn vrolijke hit Tijdmachine mee. Een heel ander verhaal was te horen bij de Utrechtse white trash-rappers Steen en Spinal, die het politiek incorrecte gehalte van de Nederlandse hiphop naar een nieuw niveau brachten. Hun over de top agressieve teksten vol (zelf)haat werkten ook op de lachspieren, zeker wanneer ze werden ondersteund door een ouderwets knallende gabberbeat.

Ook spraakmakend was het afsluitende optreden van de Rotterdamse rockchick Elle Bandita, die zich met een loeistrakke nieuwe band en een stoere, Joan Jett-achtige look nadrukkelijk manifesteerde als kandidaat voor de Nederlandse rockfestivals. ''Het volgende nummer gaat over fokking neuken,'' liet ze de volle zaal weten. Geen vernieuwende muziek of echt goede liedjes, wel een lekkere vuige act om bij af te bieren. Een nog enigszins nuchtere muziekprogrammeur noteerde haar naam snel nog even in zijn reeds goed gevulde opschrijfboekje. (SANDER KERKHOF)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden