Tip

Nog even niet in het theater, wel op je laptop: opera Ritratto

Het blijft natuurlijk behelpen, een opera op een laptop te bekijken, maar wie naar de gestreamde versie van Ritratto kijkt, kan niet anders dan vurig hopen dat het stuk van Willem Jeths spoedig in het theater te zien zal zijn.

Opera Ritratto.

In de jaren negentig speelde Willem Jeths met de gedachte een opera te componeren over de excentrieke glamourpersoonlijkheid Mathilde Willink. Om uiteenlopende redenen kwam dat er toen niet van. Misschien vooral omdat een opera over zo’n exuberante figuur schreeuwt om een toontaal waar Jeths zich toen nog niet aan durfde te wagen. Tonaliteit en meezingbare melodieën stonden destijds in een ietwat kwade reuk. 

Dertig jaar later is Jeths alsnog met die opera gekomen, al gaat die nu niet over Mathilde Willink, maar over haar zielsverwant Luisa Casati, de puissant rijke Italiaanse markiezin die leefde voor de kunst en nóg uitzinniger was in haar gedrag, kledij en levenswandel. Ze gaf kort voor de Eerste Wereldoorlog in haar Venetiaanse paleis de meest decadente feesten, die werden bezocht door veel belangrijke kunstenaars.

Ritratto zou de openingsvoorstelling zijn van het Opera Forward Festival en werd geannuleerd, maar een opname van de generale, met Amsterdam Sinfonietta onder Geoffrey Paterson in de bak, is sinds zaterdag op YouTube te zien (vooralsnog tot 6 april). Het blijft natuurlijk behelpen een opera op een laptop te bekijken, maar wie naar de gestreamde versie kijkt, kan niet anders dan vurig hopen dat het zeer overtuigende stuk spoedig in het theater te zien zal zijn.

Jeths heeft alle moderniteitsdwang van zich afgeschud. De opera is volledig tonaal en bouwt voort op de taal van Puccini, wiens technische procedés hij zich gretig heeft toegeëigend, soms bijna op het plagiërende af. Maar de dominante lamentosfeer is helemaal van Jeths alleen. De melodieën zijn prachtig en worden door de vocale solisten, allen afkomstig uit de Opera Studio van DNO, ronduit geweldig gezongen. Sopraan Verity Wingate steelt in de titelrol de show, maar ook de anderen zijn groots. Magistraal zijn ook de kostuums van Jan Taminiau, de decors van Marc Warning. Wat een samenbundeling van talent!

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden