Plus Film

Nocturne is een archaïsch, anarchistische film

Het speelfilmdebuut Nocturne van Viktor van der Valk gaat over over een meisje, een jongen en een pistool maar is meer dan dat. Het is daarnaast een zoektocht van de crew naar de essentie van de film. Het resultaat is een archaïsch, anarchistische film die balanceert op het randje van realiteit en verbeelding. 

Nocturne Beeld Gusto Entertainment

De begintitels van Nocturne zijn al net zo uitgesproken als het hele speelfilmdebuut van Viktor van der Valk, die in 2014 reeds indruk maakte met zijn existentialistische, naar ­Jean-Luc Godard knipogende eindexamenfilm Onno, de Onwetende. In drie minuten verschijnen in kapitalen gezette steekwoorden in beeld, zoals ‘waarschuwing’ (met een uitroepteken in plaats van een i), ’theatraal’, ‘Brechtiaans’, ‘sentimenteel’ en ‘ambitieus’.

Ook wordt in duizelingwekkend tempo ­vermeld waar Nocturne zoal uit bestaat: van acteurs, plot en decors, tot monologen, kostuums en special effects. Intussen zwelt de muziek aan en somt een sappig-Vlaamse voice-over nóg meer credits op: ‘Vier jaar na hun afstuderen presenteren Erik Glynis, Jeroen Scholten van Aschat en Viktor van der Valk hun poging tot film. Een lowbudgetfilm, gefinancierd door een eigen investering (…). Mede mogelijk gemaakt door onbetaalde bereidwilligheid van de gehele cast en crew, uit naam voor de liefde van een zoektocht naar film.’

Nocturne (‘een compositie geïnspireerd op de sfeer van de nacht’) is het allemaal. En nog veel meer: de titaantjes trekken alle ­registers open en treden alle filmwetten met voeten. Maar Nocturne is ook ‘gewoon’ een bruisende film noir over een meisje, een jongen en een pistool (meer is volgens Godard niet nodig voor het maken van een film) en een film over het maken van een film: Vincent van der Valk en Reinout Scholten van Aschat spelen varianten op hun broers, ­regisseur Viktor van der Valk en scenarist ­Jeroen Scholten van Aschat. Nocturne is bovendien een eerlijk egodocument: de jonge regisseur Alex zoekt, vechtend tegen de deadline, naar de essentie van zijn film en stuit daarbij op zijn eigen onvermogen om een balans te vinden tussen de realiteit en zijn verbeelding.

Ook de eindtitels zijn tegendraads. Noc­turne is een onnavolgbare ode aan de ­cinema én een gezocht gedrocht over de liefde. Archaïsch en anarchistisch. Monotoon en verrassend. Voorbeeldstellend voor de Nederlandse filmwereld, maar niet voor iedereen.

Nocturne

Regie Viktor van der Valk

Met Vincent van der Valk, Reinout Scholten van Aschat, Simone van Bennekom

Te zien in Eye, Het Ketelhuis, Kriterion, De Uitkijk

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden