PlusBlikvangers

Noch einmal: een metershoog, bronzen rechterbeen

De stad staat vol met kunst, van wereldvermaarde kunstenaars tot anonieme beeldhouwers. Wat zijn de verhalen achter deze beelden? Dit keer: Noch einmal. 

Noch einmal is het laatste kunstwerk dat Ymere in de openbare ruimte zou neerzettenBeeld Nosh Neneh

Op een rommelig grasveldje langs het spoor aan de Polderweg staat een metershoog, bronzen rechterbeen. Na een flinke hinkeltocht door Nederland is het er eind 2018 neergezet – om voorgoed te blijven. Het zes meter hoge, ruim duizend kilo wegende been is gemaakt door de tekenaar, beeldhouwer en graficus Henk Visch en heet Noch einmal. De titel verwijst naar het recyclen van het originele ontwerp; iedere keer als hij een exemplaar verkoopt, laat Visch namelijk ‘nog een’ been gieten. Het been symboliseert ook zijn leven: ‘Het been is een stap, het is mijn stap, eigenlijk de stap van iedereen. Een stap en nog een en nog een, enzovoort.’

Dat de titel Duits is, is omdat Visch het allereerste been in 1990 voor een tentoonstelling in het Duitse Bad Homburg vor der Höhe maakte. Sindsdien toont hij het in elke overzichtstentoonstelling, klein of groot, in binnen- en buitenland. Het Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen, het Museum voor Moderne Kunst in Arnhem en de Rabobank hebben een koperen exemplaar van een meter hoog in hun collectie.

Visch wilde al jaren een nog grotere, monumentale versie van het been maken en kreeg in 2009 de kans toen woningcorporatie Ymere hem vroeg een beeld te maken voor het exercitie­terrein bij de Ripperda Kazerne in Haarlem. Het was bedoeld als kunstzinnig cadeau aan de stad, maar de Haarlemmers kwamen in verzet: het beeld paste niet bij het bouwproject. Er volgde een referendum, de uitslag was dat het beeld niet zou worden geplaatst.

Begin 2012 belandde het been voor Kunsthal KAdE in Amersfoort, als onderdeel van een omvangrijke solotentoonstelling van Visch. KAdE-directeur Robbert Roos had graag gezien dat het beeld was blijven staan, bij wijze van bewegwijzering naar de kunsthal, maar Ymere besliste in 2018 dat het naar Amsterdam zou verhuizen. Na de voltooiing van de herinrichting van de terreinen van de Oostergasfabriek kreeg het een plek tussen de Polderweg en het dijklichaam van de spoorlijn Amsterdam-Amersfoort. Het was het laatste kunstwerk dat Ymere in de openbare ruimte zou neerzetten; sindsdien zijn alleen nog kunstwerken in en op gebouwen geplaatst.

Nog een leuk weetje: het beeld is gemodelleerd naar een menselijk been, maar Visch liet zich ook inspireren door Nefertiti, de echtgenote van de Egyptische farao Achnaton. In de knie is haar gezicht te zien en het bovenbeen lijkt op haar Armeense hoofdtooi. De slordig gelakte nagels horen er overigens niet bij; dat is het werk van een bijdehante Amsterdammer.

Sinds 1990/2018
Kunstenaar Henk Visch
Waar Polderweg

Beeld Jet de Nies
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden