Niks Borat, Souleyman maakt goeie Syrische folkpop

Cassette-legende Omar Souleyman. Hij doet momenteel een tournee in Europa. Hier speelt hij live in Glasgow. Foto almostQ/cc Beeld
Cassette-legende Omar Souleyman. Hij doet momenteel een tournee in Europa. Hier speelt hij live in Glasgow. Foto almostQ/cc

Naar aanleiding van enkele overdreven amateuristisch ogende YouTube filmpjes rees het vermoeden dat we te maken hadden met alweer een nieuw Borat-achtig typetje van Sascha Baron Cohen. Live op het podium van OCCII bleek de Syrische rave van cassette-legende Omar Souleyman niets minder dan sensationeel.

Toegegeven, Souleyman is een prachtig karakter: klein van stuk (hij kwam op het lage podium nauwelijks boven de Hollandse hoofden uit) en gekleed in een zwart gewaad, imposante zwarte snor en daarboven een jaren zeventig zonnebril en een rood/wit geblokte hoofddoek.

Op de straten van Damascus is hij een held. Sinds 1994 bracht hij meer dan 500 cassettes uit met hyperactieve Syrische folkpop, een explosieve cocktail van pompende housebeats en hysterische keyboard en electrische saz-solo's waar menig progrocker jaloers op zou zijn. Souleyman werd ontdekt door het Amerikaanse underground label Sublime Frequencies, dat hem na een aantal compilatie albums nu voor het eerst naar Europa haalde.

Ga je trouwen in Syrië, dan moet je Omar hebben. Bijna alle opnames van zijn muziek, door sommige Westerlingen al omschreven als 'jihadi techno', vinden dan ook plaats tijdens Syrische bruiloften en dienen vooral als persoonlijke herinnering voor het echtpaar en hun familie. Gistateravond bestond het publiek vooral uit Amsterdamse muziek incrowd en vaste OCCII gangers, de Syrische gemeenschap in Nederland leek niet af te weten van het optreden. Daardoor bleef ook een demonstratie van de dabke, de Arabische versie van de linedance die bij deze muziek hoort, achterwege.

Souleyman's rol ligt ergens tussen mc en troubadour, meer ophitsend en vertellend dan melodieus. Hij speelt een vraag/antwoord spel: twee zinnen worden beantwoord met een korte keyboard of saz riff. Een beetje bluesachtig dus, maar dan op Arabische leest. Keyboardspeler Rizan Sa'id gaf een retromoderne feel aan het geheel, met ingeblikte en overstuurde jaren tachtig synths en knetterende drumcomputersolo's. Een opvallende rol was er ook voor Souleyman's sullige sidekick, een Syrische dichter die het hele optreden naast hem bleef staan en af en toe nieuwe onderwerpen in zijn oor fluisterde.

Het publiek kwam langzaam maar zeker als een gehypnotiseerde slang uit een mandje omhoog, op het lichaam van Souleyman zelf had de muziek minder effect. In het begin leek hij ook wat teleurgesteld in de publieksreactie, maar na een paar keer 'dansa, aaayaa!' te hebben geroepen kwam er langzaam maar zeker een minzaam lachje op zijn gezicht. Een paar meisjes begonnen buikdansbewegingen te maken en binnen een uur werd 'Omar Omar' gescandeerd voor een toegift. De nieuwe knuffelSyriër antwoordde nog eens met een enthousiast 'Aaayaaaa!'. Meteen boeken voor een onvergetelijke bruiloftsparty. (SANDER KERKHOF)

www.myspace.com/omarsouleyman

Bron foto: almostq

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden